Ser når du ser reklame via Google Glass
Ny patent kan tyde på at Google vil ta betalt per blikk.
Smartbrillene Google Glass kan på sikt by på mange nye muligheter, også når det gjelder reklame. Ifølge Phone Arena har Google tatt patent på en registreringsteknikk via øyemåleren i Glass, som altså kan sjekke hvor mange ganger du ser på en reklame. Eller hvor lenge.
Dette skal etter sigende fungere på for eksempel avis- eller magasinreklamer og reklamebannere utendørs. Phone Arena hevder at patentet åpner for at Google skal kunne ta betalt "per blikk," i motsetning til per klikk, som er vanlig med reklame i digitale kanaler.
Google påpeker i patentsøknaden at løsningen også byr på en del problemer. Blant annet kan brukerne slette historikken før Google rekker å hente inn informasjonen, og ikke minst at mange ikke har lyst til å være med på dette i det hele tatt på grunn av personvernshensyn. Phone Arena antar derfor at dette vil bli en valgfri tjeneste, dersom Google lanserer den.
Les også: – Dette blir prisen på Google Glass
(Kilder: Phone Arena)