Superoppløsningen får TV-markedet til å vokse igjen
Etter nedgang i 2012 er 4K redningen for bransjen.
Mark Krynsky / Flickr
I 2012 opplevde TV-bransjen en salgsnedgang for første gang på over ti år. Verken
stereoskopisk 3D
eller
smart-TV-er
var nok til å interessere forbrukerne i tilstrekkelig grad, men nå er dette i ferd med å snu med inntoget til
4K
.
Kort fortalt er 4K navnet på en standard som tillater en oppløsning på 3840 × 2160 piksler, altså fire ganger så mye som dagens Full HD 1080p. Nå håper TV-produsentene at teknologien vil lokke flere til å kjøpe nye TV-er, og salgstallene for 2013 viser at de kan ha rett i sine antakelser.
Fra en håndfull til millioner
Ifølge
FlatpanelsDK
anslår analysebyrået Futuresource at markedet bryter med den negative tendensen i år, og at salget av 4KTV-er for alvor skyter fart fra 2015. Markedets totale vekst vil være på fire prosent årlig.
Futuresource tror det blir solgt 780 000 4KTV-er i år, mot 62 000 eksemplarer i 2012. Byrået har videre regnet seg fram til at det blir solgt hele 22 millioner TV-er med superoppløsningen i 2017 – ut av et antall på 270 millioner totalt.
Kina i front
Framgangen i veksten vil hovedsakelig skje i de såkalte vekstmarkedene, og ifølge Futuresource er det
kineserne
som skal stå for brorparten av salg og utvikling.
Kinesiske skjermprodusenter har allerede begynt å produsere 4K-paneler, og selger dem til forholdsvis lave priser. Denne konkurransen kan være med å få ned prisene raskere på monster-TV-ene, som gjerne koster mange titusen kroner.
Blir stadig rimeligere:
Trolig den billigste 4KTV-en i Norge »
(Kilde:
FlatpanelsDK
)
Les også
Nå får vi flere PC-skjermer med 4K-oppløsning
Les også
Fremtidens HDMI er endelig her
Les også
Nå er det prisras på de nye super-TV-ene
Les også
Her er Sonys nye 4K-mediespiller
Les også
Så mye koster LGs 4K-monster
Les også
Så mange 4KTV-er blir solgt i år
Les også
PlayStation 4 takler 4K