Tek.no

Nyhet

Toyota avslørte nye Mirai: 650 km rekkevidde, fylles på fem minutter

Nye Toyota Mirai har fått et mer sporty og strømlinjeformet uttrykk. Rekkevidden er også økt.
Stein Jarle Olsen, Tek.no
15 Jan 2020 10:11

Amsterdam / Tek.no: Toyotas Mirai har vært en av veldig få hydrogenbiler på markedet, og i modellen som kommer tidlig i 2021 får bilen et helt annet uttrykk.

Den ble først vist på bilmessen i Tokyo i oktober, men bilen Toyota nå viser er en «nesten» produksjonsklar utgave.

Nye Mirai har fått fem seter.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Fem seter og bedre rekkevidde

Først og fremst: Bilen får fem seter, mot fire i den første generasjonen. Toyota har videre dyttet inn en ekstra hydrogentank og skal ha gjort forbedringer i effektivitet, så rekkevidden øker fra 500 til 650 kilometer, altså 30 prosent. Fylling skal ta tre til fem minutter, og tanken på nye Mirai tar rundt en kilogram ekstra hydrogen.

Den nye Mirai-utgaven er konstruert på Toyotas nye TNGA-plattform (Toyota New Global Architecture), og vil være bakhjulsdrevet. Akselavstanden er også økt med 14 centimeter fra dagens Mirai (til solide 2,92 meter), til tross for at bilen bare er knappe ni centimeter lengre totalt sett. Det gir dimensjoner på 4.975 x 1.885 x 1.470 millimeter, som ikke gjør den så veldig ulik en Tesla Model S.

Toyotas budskap er at andregenerasjons Mirai skal være en bil du har lyst til å eie på grunn av hvordan den yter og hvordan den ser ut, ikke bare fordi den er en hydrogenbil.

Den eneste konkurrenten er i praksis Hyundais Nexo, en hydrogen-SUV med 666 kilometer rekkevidde og en startpris på 610.900 kroner.

En 12,3-tommers infotainmentskjerm preger førermiljøet.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Absolutt ikke dødt

Selskapet er også tydelige på at de ikke tror hydrogen er «dødt» i Norge etter eksplosjonen på Uno-X-stasjonen i Sandvika i juni, som også førte til at flere andre hydrogenanlegg ble stengt for en grundig sjekk.

– Nei, absolutt ikke, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til Tek.no.

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge sier de håper på mer støtte til utbygging av infrastruktur for hydrogen, blant annet fra Enova.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Han sier de opplever stor interesse for hydrogenbiler i de store byene, og det gjelder spesielt fra taxinæringen og andre som trenger å transportere seg over lange distanser uten nødvendigvis å ha tid til lange ladestopp.

– Og hydrogenbilene er jo også fristilt fra innstrammingen elbilene ser ut til å få. Det trenger vi nok også fremover, det er fortsatt en lang vei å gå.

Olsen trekker frem at både de og Hyundai støtter den nye Hynion-stasjonen på Høvik, som er i ferd med å bygge ut kapasiteten fra 20–30 kg til over 100 kg hydrogen per dag.

Etter eksplosjonen og den påfølgende stengingen av stasjonene fikk alle de 58 norske Mirai-kundene lånebil fra Toyota. Disse er nå i ferd med å ta bilene sine i bruk igjen, sier han.

Baksetet i Mirai, demonstrert av Toyotas (relativt lange) Espen Olsen.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Betydelig større Mirai-mål

Totalt er det levert rundt 10.000 Mirai på verdensbasis, men ambisjonene for den nye modellen er betydelig større.

– Den er estimert til 30.000 i året globalt. Vi håper også at vi ikke trenger å øke prisen, men kanskje heller at vi kan gå litt ned, siden økt produksjonsvolum reduserer kostnadene, sier Olsen.

Dagens modell starter på drøye 590.000 kroner, så Mirai har langt fra vært noen veldig billig bil. Toyota har foreløpig ikke offentliggjort motorytelsen på den nye modellen. Vi får lov til å se og sitte inni, men ikke åpne bagasjerommet. Den informasjonen er de ikke klare til å gå ut med enda, får vi opplyst. Dagens modell har til sammenlikning et bagasjerom på ganske moderate 361 liter.

Nye Mirai skal være på markedet mot slutten av 2020, sannsynligvis med de første kundeleveringene her til lands på nyåret i 2021. Planen er å selge «flere hundre» i året, sier informasjonssjef Olsen.

Bagasjerommet på Mirai får vi foreløpig ikke se.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Ny Rav4

Toyota varslet for øvrig også at den kommende ladbare hybridvarianten av norgesfavoritten Rav4 vil få 65 kilometer el-rekkevidde etter WLTP-standarden.

Plugin-varianten av Rav4 har den samme 2,5 liters bensinmotoren som den vanlige hybrid-Rav4.

Den får 306 hestekrefter i hybridmodus og gjør 0–100 kilometer i timen på 6,2 sekunder. Toppfarten på ren eldrift vil være 135 kilometer i timen.

Det større batteriet gir imidlertid også to små minuser versus den ikke-ladbare varianten: Kun 1500 kilo hengervekt mot 1650 kilo, og bagasjerommet er dessuten noe mindre, med 520 mot 580 liter.

Nye Rav4 plugin-hybrid ligger an til å få null i engangsavgift og dermed en ganske gunstig pris.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Med bare 29 gram CO2/km og gunstige norske avgiftsregler ligger den ladbare versjonen an til å få null i engangsavgift, opplyser Toyota. Det gjør at prisen vil ligge omtrent på samme nivå som dagens Rav4, tross til dels betydelig høyere utstyrsnivå på plugin-varianten.

Startprisen er 474.000 kroner, men en typisk velutstyrt kundebil vil fort nærme seg 550.000 kroner. Bilen er ventet å komme tredje kvartal i år.

annonse

Les også