Tek.no

Nyhet

Tesla beskyldes for å ha levert biler med lekkende batterier

De første Tesla Model S-utgavene skal ha hatt problemer med for svak aluminium i kjølesystemet til batteriene. Dette kunne gi lekkasjer.
Hanne Hattrem, VG
25 Juni 2020 09:28

Mange av de tidligste Model S-bilene til Tesla ble levert med potensielt alvorlige feil på batteriene - til tross for at dette var kjent blant både ansatte og ledelse, skriver Business Insider.

Nærmere bestemt beskyldes selskapet for å ha latt to helt spesifikke problemer glippe gjennom sikkerhetskontrollen:

  • Et tredjepartsselskap fortalte Tesla at aluminiumet på enden av batteripakkenes nedkjølingssystem var sårbart for å få hull og begynne å lekke
  • De samme nedkjølingsenhetene hadde bolter på enden som ikke satt skikkelig på; en ansatt beskrev det som at de «...knapt satt fast»

Business Insider skal ha snakket med innside-kilder fra Tesla og sett e-poster sendt til Tesla i den aktuelle tidsperioden, og ifølge disse kildene fant Tesla «...en rekke ulike problemer knyttet til lekkende nedkjølingsenheter i løpet av produksjonen». Dette skal ha vart frem til slutten av 2012, men alle bilene med disse feilene ble likevel solgt.

Dette til tross for at slike lekkasjer kan føre til at batteriene blir ødelagt, og i verste fall brann.

De har også snakket med Jason Schug i Ricardo Strategic Consulting, som har plukket fra hverandre både Model S og X. Han sier at de ved en anledning sølte kjølevæske inne i batteriet, og at dette førte til korrosjon og at noen av battericellene etter hvert begynte å lekke av elektrolytten.

Tryggest i verden

Tesla har nærmest hatt tradisjon for å ha kvalitetsproblemer, spesielt i starten på levering av nye biler. I det siste har nye Model Y vært i skuddlinja for mange små feil og problemer, som paneler som ikke sitter som de skal og seter som ikke er montert riktig. Enkelte kunder i USA har sågar nektet å ta imot bilene sine før feilene har blitt rettet opp. Dette var også et betydelig problem spesielt i starten av Model 3-leveransene.

Tesla skal ikke ha svart på Business Insiders henvendelser angående saken, men at selskapet har gjort endringer i produksjonen er klart. Innen 2013 var problemene etter sigende allerede løst, men biler levert før dette kan altså likevel ha blitt levert med feil.

Vi har søkt Teslas norske kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland for en kommentar, foreløpig uten hell.

Les også
Hacker fant spor av større batteripakke til Tesla Model 3 - Musk sier nei
annonse

Les også