Billigste Model S og X kommer tilbake med bedre rekkevidde
Nye varianter dukket opp i USA:
I dag kom nyheten om at Tesla introduserer nye modeller av sine Model S og Model X-biler med bedre rekkevidde. Samtlige kjøretøy får nå det samme 100 kWh batteriet installert fra fabrikk, men hos de rimeligste modellene vil deler av kapasiteten være låst av programvare.
I praksis betyr det en rekkevidde som er lengre enn de tidligere modellene med 75 KWh-batteri, men kortere enn 100 KWh-modellene.
Samtidig blir den såkalte «Ludicrous»-oppgraderingen et tilvalg som du kan gi alle utgaver av bilen, selvsagt mot et tillegg i prisen.
Foreløpig er de nye variantene bare tilgjengelig i den amerikanske versjonen av Tesla.com. Vi har kontaktet Tesla Norge for å høre om norsk pris og tilgjengelighet.
Billigste modellene kommer tilbake
For bare et par uker siden ble det klart at Tesla ville slutte å selge de billigste utgavene av både Model S og Model X, altså de med den minste batteripakken på 75 kWh. Dermed var det bare de dyreste variantene med batteripakker på 100 kWh som var tilgjengelig, og med det steg også innstegsprisen. Prisen for å kjøpe en ny Model S eller X steg med henholdsvis 162 000 kroner og 148 000 kroner, noe blant annet Elbilforeningen reagerte negativt på.
Ettersom alle nye Model S og Model X nå leveres med det samme 100 kWh-batteriet går Tesla bort fra å bruke batterikapasiteten som en del av modellnavnet. De nye basismodellene vil nå enkelt og greit hete «Model S» og «Model X», mens modellene med fullt opplåst batterikapasitet får tilnavnet «Extended Range».
Extended Range-modellene blir dermed bare et nytt navn på 100 KWh-versjonene. I USA senker de prisene på disse med 1000 dollar, men vi er ennå ikke sikre om prisene også senkes i Norge.
Bedre rekkevidde for basismodellene
Det kan kanskje virke som vi er tilbake til den situasjonene vi hadde før Tesla droppet 75 kWh-modellene, men slik er det ikke. For selv om Tesla ikke opplyser om hvor mye av batterikapasiteten som er låst hos de billigste Model S- eller X-modellene, er rekkevidden lengre enn den var hos de gamle 75 kWh-utgavene.
Den billigste Model S med programvarelåst batterikapasitet får nå en rekkevidde på 310 miles. Den rimeligste Model X får en rekkevidde på 238 miles. Nøyaktig hva dette tilsvarer i kilometer i henhold til NEDC-standarden vet vi ikke før Tesla Norge har oppdatert den norske butikken. Det virker dog å være tilsvarende rekkevidde som de tidligere variantene av Teslas biler med 85 KWh-batteri.
Hvis man velger å «låse opp» batteriet, og få tilgang til hele kapasiteten, øker rekkevidden med åtte prosent, står det i Teslas butikk. Det koster amerikanerne 8000 dollar, eller 68 000 kroner.
Nye «Performance»-modeller
Også de kraftigere S- og X-modellene som tidligere gikk under P100D-navnet endres. Disse heter nå simpelthen Model S Performance og Model X Performance og har selvsagt hele batteripakken på 100 KWh til sin disposisjon.
Ifølge nettstedet Electrek reduseres prisen på disse modellene i USA, men dette skyldes først og fremst at Tesla har bestemt seg for å gjøre den såkalte «Ludicrous»-oppgraderingen, hvor du får «latterlig» rask akselerasjon, til et tilvalg.
Det er foreløpig uklart når de oppdaterte Model S og Model X-modellene kommer til Norge, samt hvilken pris bilene og de ulike oppgraderingsvalgene får. Vi har vært i kontakt med Tesla Norge og oppdaterer saken straks dette foreligger.