Bedre enn hele Barcelona?
Mobile World Congress i Barcelona handler først og fremst om å skape oppmerksomhet og interesse rundt egne produkter og tjenester. Det klarte Samsung bedre enn noen annen, skal vi tro den siste rapporten fra analysebyrået Integrasco. Målestokken deres var hvor mye omtale selskapene og produktene fikk på diverse sosiale medier, som Facebook og Twitter, i løpet av den ukeslange mobilmessen.
I år var det tilsynelatende Samsung som skapte mest blest i Barcelona da de lanserte sitt nye flaggskip Samsung Galaxy S2.
Positiv omtale
Denne Samsung-lanseringen ble en stor hit og sørget for hele 46 prosent av all omtale fra Mobile World Congress i de sosiale mediene. Integrasco melder også at det som ble skrevet om Galaxy S2 stort sett var positivt.
Nest mest omtalt i under Barcelona-messen var Sony Ericssons splitter nye PlayStation-mobil, nå kjent som Xperia Play. Denne mobilen stod for 13 prosent av all omtale på Facebook, Twitter og lignende sosiale nettverk i løpet av Mobile World Congress.
Bortsett fra disse to mobilene melder Dagens IT at interessen stort sett gikk på nettbrett, som HTC Flyer, LG Optimus Pad og Samsung Galaxy Tab 10.1 - alle med operativsystemet Android 3.0 Honeycomb.
Mest utskjelt i sosiale statusfelt ble ironisk nok HTC Chacha og HTC Salsa, to mobiler hvis eneste nye funksjon var en egen Facebook-knapp. Analysebyåret Intesgrasco mener å vite at årsaken er at det holder i massevis å ha et Facebook-ikon på hjemmeskjermen.
Les også:
Se video og bilder fra Mobile World Congress 2011