Er du klar for Green Friday?
Gode nyheter for deg som begynner å få Black Friday-abstinenser.
Black Friday har på får år sementert seg som kanskje årets heftigste handledag – eller for den saks skyld handleuke.
Men for handelsstanden og kjøpeglade kunder er dette tydeligvis ikke nok, og i løpet av to år har et frø fra CDON.com blitt til noe som nærmer seg en blomst. Fredag 27. april er det nemlig klart for vårens nye shoppingfenomen Green Friday.
Ironien som ligger i å ha en «grønn» superhandledag ser ikke ut til å sette noen brems på det hele.
På tross av navnet er altså Green Friday ikke noe miljøtiltak, men en handlefest à la Black Friday. Og akkurat som Black Friday ser ikke Green Friday ut til å være nok. Allerede nå finner vi at noen butikker er i gang med Green Week, og etter Green Friday kommer tydeligvis Green Weekend.
– Større enn i fjor
Den nye handleuka har et stykke igjen før den begynner å ligne Black Friday i størrelse, men ifølge gjengen i prissammenligningstjenesten Prisjakt.no er Green Friday virkelig på vei inn i nordmenns handlebevissthet.
– Veldig mye tyder på at Green Friday blir enda større i år. Nordmenn er i shoppingmodus, og veldig mottagelige for denne typen handelsfenomener med tydelige kampanjer og lave priser. Vi får mange tilbakemeldinger fra nettbutikkene om at de forbereder store prisavslag på fredag. Mange tyvstartet allerede i helgen, sier administrerende direktør Carolina Appelqvist i Prisjakt.no.
Fra den kanten meldes det også om at gjennomsnittlig prisnedgang på de 10 000 mest populære nedsatte produktene var på 19 prosent i fjor. Men for visse kategorier lå dette langt høyere. Gjennomsnittlig prisnedgang på TV-er skal ha vært på 58 prosent denne dagen, mens løpesko lå på 33 prosent og smartklokker/aktivitetsmålere i gjennomsnitt var satt ned med 18 prosent.
Smarte tips for lure kjøp
Med god erfaring fra Black Friday vet vi i Tek.no et og annet om det å stresshandle midt i tidsbegrensede tilbud og begrensede varebeholdninger. Det kan ganske enkelt gå litt fort i svingene under tilbudshysteriet.
Før du drar kredittkortet over det ene tilsynelatende gode kjøpet etter det andre, bør du altså minne deg selv på at ikke alle tilbud nødvendigvis er gode tilbud.
Et godt tips er da å bruke en prissammenligningstjeneste som Prisguiden.no eller Prisjakt.no. Hos disse finner du fort ut om tilbudet du har funnet faktisk er den laveste prisen. I tillegg har de en prishistorikk for produktet. Denne kan det være vel verdt å ta en skikkelig kikk på.
For selv om butikken opererer med «før- og etter»-priser i kroner eller rabatter oppgitt i prosent, kan du jo ikke vite om prisen først har blitt jekket opp til Green Friday. Det gir deg også muligheten til å sjekke om varen av og til selges til enda lavere pris.
Hvis du er ute etter en spesifikk vare eller modell, er det smart å sette opp prisvarsling gjennom disse tjenestene på forhånd. Da slipper du å følge med kontinuerlig hele uka.
Et annet godt tips er å gjøre selve kjøpet over nettet om mulig, ettersom angrerettloven automatisk gir deg fjorten dagers angrefrist på denne typen handel.
For ikke å glemme at du slipper stresset med å gå og stå i kø.
Det er ikke uvanlig å kunne angre på kjøp fra fysiske utsalgssteder heller, men det er ingen lovbestemt rett, og det er opp til butikkene å sette betingelsene.
Med angrerett vil du i større grad kunne sikre deg i tilfelle du ender opp med å kjøpe mer enn du strengt tatt burde.
For ikke å glemme at det er lurt dersom varen dukker opp til en enda lavere pris senere og butikken du handlet i ikke har en slags prisløfte-garanti.
Vi gjør oppmerksom på at tjenesten Prisjakt.no – i likhet med Tek.no – eies av Schibsted.
Når vi først er inne på det med handel:
Svenskene må sende tilbake 200 000 «kinapakker» >>>