Mobilhandel viktigere enn noensinne
– Handel
med mobile enheter er raskt blitt en helt naturlig del av mange nordmenns
kjøpsvaner på nettet, viser undersøkelse.
Vi kjøper stadig mer fra smartmobiler og nettbrett. Det viser en fersk undersøkelse fra DIBS, som er Nordens ledende leverandør av betalingsløsninger til e-handel.
I undersøkelsen DIBS E-handelsindeks 2012 kommer det frem at 18 prosent av samtlige forbrukere og 29 prosent av de i aldersgruppen 15-34 år nå handler via mobile enheter.
– Handel med mobile enheter er raskt blitt en helt naturlig del av mange nordmenns kjøpsvaner på nettet. E-handel med mobilen representerer dermed allerede en viktig salgskanal, og det er også noe som gir e-butikkene en god mulighet til å få kunnskap om hvordan kundene ønsker å handle. Volumene er fremdeles begrensede, men vi forventer å se en betydelig økning når dette sprer seg på tvers av alle kundesegmentene. Butikkene kan dra store fordeler av denne nye digitale handelsplattformen, men det krever et godt grunnarbeid for å lykkes, sier Henrik Begby Andersen, country manager i Dibs Norge.
Handler mer enn svenskene
Tallene i undersøkelsen viser at en større andel av nordmenn enn svensker velger å handle via mobile enheter. 15 prosent av svenskene har begynt å handle mobilt, mens tallet for Norge som nevnt er 18 prosent. Men vi blir slått av danskene, hvor 19 prosent handler mobilt.
Flere menn enn kvinner
Undersøkelsen viser at det er flere menn enn kvinner som handler via mobilen. På landsbasis har 21 prosent av mennene og 14 prosent av kvinnene handlet med smartmobiler og nettbrett i løpet av de siste seks månedene.
De som bor i byene er langt mer tilbøyelige til å handle fra mobilen. Ifølge DIBS har 20 prosent av forbrukerne i byene handlet med smartmobiler og nettbrett, mens tilsvarende tall for de som bor på landet er på bare 11 prosent.
De forbrukerne som har prøvd å handle med smarttelefon eller nettbrett har etter hvert gjort det til en vane. I gjennomsnitt ble det foretatt 5,7 kjøp i løpet av de siste seks månedene. Menn handler i snitt seks ganger i løpet av seks måneder, mens kvinner i snitt handler 5,1 ganger. Og har du først begynt å handle på mobilen, er forskjellene mellom by og land små. Av de som handlet på mobilen de siste seks månedene, handlet de som bor i byene 5,8 ganger mens de som bor på landet handlet 5,2 ganger.
Flere forbrukere handler mobilt via apper (64 prosent) enn gjennom nettleseren (36 prosent). Av forbrukere som har handlet mobilt har 24 prosent gjort det via iPhone-apper, 20 prosent via iPad-apper, 16 prosent via apper i andre smartmobiler og fire prosent via apper i andre nettbrett. 20 prosent har handlet via nettleser på iPad, mens bare fire prosent har handlet via nettlesere i andre smartmobiler eller nettbrett.
Les også: NFC-betaling kommer neste år