Lenovo vil presse smart-TV-ene
Lenovo og Marvell syns smart-TV-er er for dyre.
Lenovo og Marvell slår nå sammen kreftene for å lage en «billig smart-TV for folket». Marvell tar med seg sin Armada 1500-plattform på kalaset, mens Lenovo står for selve TV-apparatet med sin nye Android-baserte S-serie.
I Norge er Lenovo kanskje best kjent for sine bærbare PC-er, men det kinesiske selskapet har også begitt seg ut på smart-TV-markedet med det de kalte LeTV i Kina. Amerikanske Marvell er mest kjent for sine halvledere, og de er ikke fremmede for videobehandling.
Industrien presser på
Armada 1500 er designet for å være kraftig, men likevel rimelig. Dermed hevder Marvell at det er en metode for å føre smart-TV-en inn i de tusen hjem. Smart-TV-er har hatt en tendens til å være dyrere enn «ikke-smarte» TV-er, slik at husholdninger med lav inntekt kanskje ikke har fått være med på moroa.
Med tanke på at omtrent alt som kan krype og gå av produsenter presser på for smart-TV nå for tiden, er det naturlig at forsøk på masseproduksjon til et bredere kundesegment dukker opp.
ARM-prosessor og Qdeo
Armada 1500-plattformen inneholder en ARM-prosessor med to kjerner. Dette skal gi nok ytelse til å støtte Flash og andre nettbaserte nøkkelteknologier.
Videobehandlingen styres av Qdeo-teknologien, og denne muliggjør skalering, støyreduksjon, deinterlacing og andre funksjoner. Lenovo slenger videre med sin egen app-plattform, VOD-tjeneste, stemmekontroll og andre ting vi forbinder med smart-TV.
Et steg ut mot verden?
De konkrete smart-TV-ene fra Lenovo er S51 og S61, med størrelsene 42, 47 og 55 tommer. Prislappen nevnes å være mellom 700 og 1500 dollar for de forskjellige utgavene (4000 – 8500 kroner).
Lenovos TV-er er foreløpig bare tilgjengelig på det kinesiske markedet, men det nye samarbeidet med Marvell kan muligens være et steg mot lansering i flere markeder – inkludert Europa.
(Kilde: Pressemelding / Yahoo! Finance)