Tek.no

Nyhet

– Cybertruck minner mest om en konseptbil

Men Tesla har likevel fått 200.000 forhåndsbestillinger, ifølge Elon Musk.

Teslas Cybertruck mangler tilsynelatende flere deler som er nødvendige for å være lovlig på veien, ifølge eksperter.
Tesla
25 Nov 2019 07:43

Til tross for at designet er svært polariserende og at lanseringen ikke gikk helt som Elon Musk nok hadde tenkt: Tesla ser ut til å ha truffet en nerve i markedet.

Tesla-sjef Musk tvitret nemlig i helgen at de har mottatt solide 146.000 forhåndsbestillinger av pickupen, som riktignok ikke er klar for produksjon før sent i 2021.

Av disse har 17 prosent valgt innstegsmodellen med én motor, 42 prosent har valgt to motorer og 41 prosent har valgt toppkonfigurasjonen med tre motorer, ifølge Musk.

Natt til mandag tvitret han igjen, denne gang bare med «200K», som vanskelig kan tolkes som noe annet enn at tallet nå er økt til 200.000. Musk postet også en video av en Cybertruck som trekker en Ford F-150 i oppoverbakke.

1.000 kroner for en plass i køen

Det skal selvfølgelig sies at en Cybertruck-reservasjon ikke nødvendigvis gjør noe voldsomt innhogg i lommeboka. I motsetning til for Model 3, som kostet 10.000 kroner å reservere, og Model Y, hvor en bestilling foreløpig krever et depositum på 15.000 kroner, koster det bare en tusenlapp å notere seg for en plass i køen for pickupen.

Den norske Tesla-nettsiden har for øvrig fått en egen Cybertruck-side, og det er mulig for norske kunder å legge inn reservasjoner, så bilen vil tilsynelatende også komme til våre breddegrader.

Innvendig minner Cybertruck mer om en typisk Tesla-bil, med et svært minimalistisk preg og den velkjente skjermen i midtkonsollen.
Tesla

Om du ikke fikk med deg Cybertruck-lanseringen, så er de viktigste detaljene som følger:

  • Varianten med én motor har en EPA-rekkevidde på rundt 400 kilometer, kan trekke rundt 3400 kg og en pris fra 39.900 dollar, rundt 370.000 kroner direkte konvertert.
  • Varianten med to motorer har en rekkevidde på rundt 480 kilometer, kan trekke rundt 4500 kg og vil koste fra 49.900 dollar (ca 460.000 kroner).
  • Toppmodellen med tre motorer har en rekkevidde på rundt 800 kilometer (!), kan trekke over seks tonn og vil koste fra 69.900 dollar (rundt 650.000 kroner).

Den samme «selvkjøringen» som Tesla tilbyr på sine andre modeller vil også være tilgjengelig på Cybertruck, og bilen skal dessuten være skuddsikker og tåle mye bank. Demonstrasjonen Musk foretok på scenen gikk riktignok ikke så bra:

Cybertruck-demonstrasjonen fikk en liten...ripe i lakken da Musk forsøkte å kaste noen tunge metallkuler i de påstått svært motstandsdyktige vinduene.
Frederic Brown/AFP/NTB scanpix

– Minner mest om en konseptbil

Faktisk minner bilen mest om en konseptbil, sier Lee Walton, kjøretøysdesigner og lærer på Lahti University of Applied Sciences, til Wired.

Nettstedet peker på at bilen ikke ser ut til å ha alle elementene som er nødvendige for å være «veiklar». Den har ikke sidespeil, som er påkrevd i USA. Den noe spesielle lysstripa som har erstattet frontlyktene er heller ikke tillatt etter dagens regelverk, og bilen ser ikke ut til å ha en såkalt deformasjonssone i front som kan absorbere energien ved et eventuelt krasj.

Bildesigner Raphael Zammit sier til Wired at utseendet kan være et ledd i å strømlinjeforme produksjonsprosessen, ved at de rette linjene og flate platene er enkle å produsere.

– Ved å være filosofisk så pur og funksjonell har Tesla fullstendig eliminert en veldig stor del av det som er den tradisjonelle måten å sette sammen en bil på. Musk kan være i ferd med å gjøre en av de mest briljante tingene i bilbransjens historie, sier han.

Tesla har ikke ønsket å kommentere hvorvidt det skal gjøres endringer på bilen før produksjonen, skriver Wired. Musk skriver imidlertid på Twitter at grunnen til at bilen er så rettvinklet er at det ikke går an å presse det ultraharde stålet uten at pressen blir ødelagt.

annonse

Les også