BMW offentliggjør prisene på iX3, åpner for bestilling
Men fortsatt uten firehjulstrekk.
BMW offentliggjør i dag den endelige produksjonsmodellen av den elektriske X3-versjonen iX3. De varsler samtidig at startprisen blir 559.000 kroner pluss levering, og at rekkevidden etter WLTP blir mellom 450 og 459 kilometer for de tre utstyrsnivåene.
Bilen måler 4,73 meter lang, 1,89 meter bred og 1,67 meter høy. Som tidligere meldt blir iX3 kun bakhjulsdrevet, med en motor plassert på bakakselen. Den yter 210 kW (286 hestekrefter) og 400 Nm dreiemoment. 0–100 km/t skal gå unna på 6,8 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 180 kilometer i timen.
74 kWh netto
Batterikapasiteten er som tidligere varslet 80 kWh brutto (74 kWh netto), og det gir altså rundt 450 kilometer rekkevidde. BMW peker selv på at andelen av kobolt i batteriet er redusert med to tredjedeler sammenliknet med forrige generasjons batteri.
iX3 skal kunne hurtiglade med inntil 150 kW effekt, som plasserer den på samme nivå som konkurrenten Audi e-tron. 0–80 prosent skal kunne ta 34 minutter på en 150 kW-lader. BMW varsler også at de kommer til å ha en egen avtale med blant andre Ionity, som sannsynligvis kommer til å gjøre lading hos Ionity betydelig rimeligere enn for kunder uten fabrikkavtale.
Ionity tar som kjent 8,40 per kilowattime for kunder uten avtale, mens prisen er ned mot tre kroner for kunder med avtale. I den norske pressemeldingen heter det at informasjon om dette kommer senere, men den internasjonale pressemeldingen forteller at prisen hos Ionity i Tyskland vil bli 0,29 euro per kilowattime, altså rundt nettopp tre kroner.
Tre pakker
iX3 har ellers ombordlader på inntil 11 kW (trefase). Varmepumpe er dessuten standard, og bagasjeromsvolumet er oppgitt til 510 liter - 40 liter mindre enn på bensin- og dieselvariantene av X3. Det står i kontrast til det BMW selv sa før jul, som var at bilene skulle ha identisk plass innvendig.
Med baksetene slått ned er det snakk om 1.560 liter.
– Vi har god erfaring med å tilby BMW i3 med ferdige utstyrspakker, derfor viderefører vi denne løsningen til BMW iX3. Kundene kan velge mellom tre forskjellige utstyrspakker hvor selv standardmodellen er svært godt utstyrt, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.
De tre utstyrsnivåene blir som følger:
- Charged: 559.000 kroner eks. levering (459 km WLTP)
- Charged Plus: 615.000 kroner eks. levering (453 km WLTP)
- Fully Charged: 631.800 kroner eks. levering (450 km WLTP)
Innholdet i pakkene kan du se under.
Får hengerfeste
Tilhengerfeste er altså mulig på iX3, men bilen vil ikke kunne trekke mer enn 750 kg - det samme som Jaguar i-Pace, men muligens skuffende lite for noen. Nevnte e-tron og Mercedes-Benz EQC kan eksempelvis begge trekke 1.800 kg, mens Polestar 2 og Volvo XC40 begge vil kunne trekke 1.500 kg. Takstativet vil kunne bære 100 kg.
iX3 skal ellers produseres i Shenyang i Kina, og produksjonen starter i september. Lanseringen skjer også først i Kina, mens Norge ligger an til å få biler over nyttår.
– Når vi nå åpner for bestilling, vil de første produksjonsplassene tildeles reservasjonsholderne til BMW iX3. Deretter vil nye kunder få tildelt produksjonsplass i tur og orden. Som et resultat av corona-situasjonen og de utfordringene det også gir for den globale bilfrakten, vil de første norske kundene få sin BMW iX3 i første kvartal 2021, sier Tegneby i BMW.
Se for øvrig en sammenlikning av iX3 og noen av de mest aktuelle konkurrentene under.