Italienerne får gratis onlinetjenester for å holde seg hjemme
Skal gjøre det enklere og mer produktivt å være i karantene.
Det er ikke enkelt å være italiener om dagen. Landet er som kjent hardt rammet av det beryktede coronaviruset, og nylig ble det kjent at hele befolkningen på 60 millioner mennesker underlegges strikte karantenebestemmelser.
For å hjelpe på isolasjonen som naturligvis følger av en slik situasjon, har den italienske regjeringen gjennom MID (ministeren for teknologisk innovasjon og digitalisering) startet et spesielt initiativ for å gjøre det enklere å holde seg hjemme.
Målet er at så mange som mulig skal kunne jobbe, lære og til en viss grad være sosiale uten å utsette seg selv eller andre for smitterisiko. For andre kan det være noe så enkelt som å kunne lese avisen eller en bok elektronisk i stedet å måtte gå til kiosken eller biblioteket.
Initiativet kalles «digital solidaritet» og var opprinnelig ment for innbyggere i landets såkalte «røde soner» – i hovedsak nord i landet. Men etter at karantenebestemmelsene ble utvidet, ser det ut til at det jobbes med å utvide dette til hele Italia.
Gratis kommunikasjon
De aktuelle tjenestene leveres av vanlige selskaper vi blant annet kjenner fra IT og telekommunikasjon, som Amazon, Microsoft, Cisco, IBM og Vodafone.
En egen nettside som lister tjenestene er satt opp av regjeringen, og inkluderer da blant annet gratis internettforbindelser, gratis telefoni, SMS og datapakker for mobil, gratis undervisning og e-læring, gratis nettaviser og gratis plattformer for å lette jobb- og møtevirksomhet hjemmefra.
Opprinnelig tilbød også Amazon Prime Video sin katalog med filmer og TV-serier gratis fram til 31. mars 2020. Men i løpet av tiden vi har brukt på å skrive denne artikkelen, har dette tilbudet blitt fjernet fra nettsiden.
Grunnen til videostrømmeplattformen plutselig forsvant er ikke åpenbar.
Reduserer virkningen og utjevner forskjeller
Selv om hjemmekontor og/eller -undervisning ikke vil være mulig for alle, kan vi selvfølgelig se for oss at det å ha tilgang til gratis digitale tjenester vil hjelpe i en hverdag der man i minst mulig grad skal være i fysisk kontakt med andre mennesker.
Da vil det å kunne kommunisere, bli informert eller leke og spille via telefoni og nett uansett være til stor hjelp. Ved å tilby dette gratis til hele befolkningen, unngår man forhåpentligvis at dette rammer mindre privilegerte ekstra hardt.