Til hovedinnhold

Så mye dyrere blir de populære elbilene

Regjeringen vil øke prisene på elbiler over 500.000 kroner.

Tesla Model Y blir enda dyrere med regjeringens nye forslag.

I sitt reviderte nasjonalbudsjett la regjeringen torsdag formiddag fram et forslag om å fjerne momsfritaket for alle elektriske biler. I stedet skal det komme på plass en tilskuddsordning som vil gjelde for alle slike biler med en prislapp opptil 500.000 kroner.

For elbiler som koster over en halv million vil det da være snakk om å betale merverdiavgift på den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner. Dette vil føre til at slike kjøretøy vil bli en del dyrere.

Sånn sett har regjeringen strammet litt inn på avgiftsplanene. I fjor var det «bare» snakk om en slik beskatning på elbiler som kostet over 600.000 kroner.

Regjeringens nye forslag sørger for at en elbil som koster nettopp 600.000 kroner vil bli 25.000 kroner dyrere.

Rammer mange modeller

Kan bli (litt) dyrere: Ford Mustang Mach-E.

Med et nytt «avgiftstak» på 500.000 vil en rekke populære elbiler få høyere pris.

I prissegmentet rett over en halv million kroner finner vi eksempelvis modeller som Tesla Model Y og Model 3 Performance, BMW i4, BYD Tang, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Volvo XC40 Recharge, Nissan Ariya, Ford Mustang Mach-E (med firehjulstrekk og litt utstyr), Mercedes-Benz EQA og Skoda Enyaq med stort batteri.

Prisøkning med moms på summen over 500.000 kr

ModellPris i dagPris med 25 % moms over 500.000 kronerØkning i kronerØkning i prosent
Audi e-tron 50 Advanced588 420 kr610 525 kr22 105 kr4
Audi e-tron 55 S-Line Sport685 320 kr731 650 kr46 330 kr7
Audi e-tron GT Quattro Plus935 220 kr1 044 025 kr108 805 kr12
Audi RS e-tron GT1 258 220 kr1 447 775 kr189 555 kr15
BMW i4 eDrive 40 Charged510 480 kr513 100 kr2 620 kr1
BMW iX xDrive 40 Charged Plus727 180 kr783 975 kr56 795 kr8
BMW i4 M50 Supercharged719 620 kr774 525 kr54 905 kr8
Kia EV6 - GT Line520 000 kr525 000 kr5 000 kr1
Hongqi E-HS9 Premium699 990 kr749 988 kr49 998 kr7
Jaguar i-Pace EV320 AWD S628 950 kr661 188 kr32 238 kr5
Mercedes-Benz EQA - 250 AMG Edition516 100 kr520 125 kr4 025 kr1
Mercedes-Benz EQC 400 Progressive Edition Plus651 880 kr689 850 kr37 970 kr6
Mercedes-Benz EQS 450+935 000 kr1 043 750 kr108 750 kr12
Volvo XC40 Recharge - Recharge Twin AWD Plus 520 000 kr525 000 kr5 000 kr1
Tesla Model Y Long Range549 990 kr562 488 kr12 498 kr2
Tesla Model Y Performance589 900 kr612 375 kr22 475 kr4

For enda dyrere elbiler – altså doninger som koster opp mot millionen eller enda mer, vil de økte avgiftene naturligvis svi enda mer. Tar vi nettopp en bil til én million kroner som eksempel, vil den med 25 prosent moms på de overskytende 500.000 kronene bli 125.000 kroner dyrere enn i dag.

Fra neste år

Endringen i avgifts-/tilskuddssystemet vil gjelde fra neste år, noe som betyr at 2022 for mange vil være siste mulighet for å kjøpe den elbilen man ønsker seg – i hvert fall til de prisene vi har blitt vant til.

Dessverre har vi også fått økte renter, høyere matvarepriser og dyrere strøm, noe som gjør at et bilkjøp akkurat i år kanskje ikke passer helt med pengestrømmen på kontoen.

Samtidig vil folk som allerede kan bla opp 600.000 eller 700.000 kroner for en elbil også trolig klare et påslag på henholdsvis 25.000 og 50.000 kroner – i hvert fall når de kan planlegge kjøpet frem til 2023 eller senere.

Elbilforeningen kritisk

Til VG har Elbilforeningen kalt det nye budsjettforslaget håpløst:

– Det er uforutsigbart og ubrukelig og vil spenne bein under et av Norges mest vellykkede klimatiltak som har gjort Norge til elbilland nummer en i verden, sa generalsekretær i Elbilforeningen Christina Bu, etter at budsjettet ble lagt fram.

Interesseorganisasjonen var åpen for gradvis innføring av moms for elbiler.

– Men en subsidieordning er dyr og byråkratisk. Det å ta penger inn og ut av befolkningen, har en kostnad. Nå blir elbilpolitikken en salderingspost på statsbudsjettet, konkluderte Bu.

Les også
Her er Audis nye el-stasjonsvogn i Norge
annonse