Tek.no

Nyhet

Nye Tesla Roadster kan være i produksjon om ett år

Elon Musk hintet om sportsbilen.

Endelig kommer den. Kanskje.
Tesla
23 Juli 2020 11:53

Natt til torsdag natt tid fortalte Tesla om sine siste, oppløftende kvartalstall. Men som vanlig når Elon Musk skal fortelle hvordan det går med elbilskuta i California drypper det annen informasjon også. Denne gangen fortalte sjefen for Tesla og SpaceX om flere spennende ting ved siden av hvor bra det går med bilprodusenten:

  • Nye Tesla Roadster settes i produksjon mellom 12 og 18 måneder fra nå, ifølge Electrek.
  • Full selvkjøring skal angivelig være klart i løpet av 2020 (Electrek)
  • Biler kan selv begynne å si fra om at forsikringspremien går opp hvis du kjører for fort.
  • Tesla vil begynne å bygge biler ulikt i Kina, Europa og USA for å maksimere effektiviteten, melder Ars Techinca.
  • «Det er rimelig å anta at vi vil lage en kompakt bil ... på et tidspunkt»

Roadster

Opprinnelig var Tesla Roadster den første Teslaen du kunne kjøpe, og et samarbeid mellom Tesla og britiske Lotus. Den første Teslaen hadde på overflaten svært mye til felles med en Lotus Elise, men delte bare 7 prosent av delene med sin dobbeltgjenger. Elon Musks egen originale Roadster er for lengst skutt ut i verdensrommet av SpaceX, og de siste par årene har vi snakket om oppfølgeren. En oppfølger Musk selv har gjort mye for å trekke opp oppmerksomheten rundt - blant annet da han først begynte å snakke om SpaceX-utstyrspakken, som visstnok innebærer å gi nye Roadster «raketter» i form av luftdyser som kan hjelpe den raskt opp i fart.

Etter ganske lang tid uten ny informasjon om neste Roadster har altså Musk nå sagt at produksjonen vil gå i gang i løpet av 12 til 18 måneder, og bilen vil produseres i Texas i USA, der en av selskapets nye fabrikker skal ligge.

Autopilot

Tesla har nesten helt siden første Model S rullet av samlebåndet snakket om førerassistansesystemene kjent som Autopilot. Målet har alltid vært at teknologien skal ende i full selvkjøring, og mange av bilene er solgt med lovnader om at de før eller siden kan oppgraderes til full selvkjøring.

Veien fra (svært) avansert feltholderassistent og cruise control til full selvkjøring har likevel vært lang og litt vanskelig. En del ulykker med Teslas automatiske systemer i gang har satt fokus på både hva kameraene i Teslaer kan og ikke kan, og på Tesla-sjåførers til dels uvettige bruk av løsningene. Musk har også gått langt i å love hva systemet kan gjøre, og det er flere år siden han først begynte å snakke om en Autopilot-styrt ferd fra San Francisco til Seattle. Den foreslåtte turen har aldri blitt gjennomført, og selskapet har snakket noe mer om utfordringene i hver ende av en slik kjøretur, der småveier med fotgjengere for eksempel er en stor utfordring.

I seansen der selskapets finanser ble presentert forklarte sjefen selv at han nå kjører med en alpha-versjon av siste Autopilot i sin bil, og at den nesten kan ta ham fra egen bopel til kontoret uten inngripen fra ham.

Musk nevnte også at autopiloten tok ham gjennom både veiarbeid og smågater, og at komplikasjonsnivået den takler er svært høyt.

– Dette er grunnen til at jeg er trygg på at vi skal bli klare med full selvkjøring innen slutten av året. Det er bokstavelig talt det jeg bruker nå, forklarte Musk.

Det skal være snakk om 2–4 måneder før Tesla er klare til å slippe en stor oppdatering av Autopilot. Om dette er den varianten som skal kunne gi full selvkjøring, eller om den vil komme senere er uklart. Men selvkjøring har altså vært snakket om som «snart ferdig» i en årrekke fra selskapet, så det kan være greit å smøre seg med tålmodighet også denne gang. Til syvende og sist står det også reguleringer i veien for å bruke slike systemer helt håndfritt.

Europeisk Model Y: - Grunnleggende ulik arkitektur

Tesla-sjefen svinget også innom utfordringene med å få opp effektiviteten i fabrikkene. På den ene siden forklarte han at selskapet har blitt mye bedre på å bygge biler, men han presiserte også at de må bli enda bedre.

Teslas nye fabrikk i Shanghai skal allerede være langt mer effektiv enn produksjonen i USA. Ved at Tesla stadig lærer å bygge bedre fabrikker er det ventet at den tyske fabrikken som kommer etter hvert vil bli enda mer effektiv. Men det legger bokstavelig talt krav til hva som skjer under panseret på bilene, slik at de er mest mulig effektive å lage på hver sin plass.

– En tyskprodusert Model Y vil ha grunnleggende ulik arkitektur under panelene, forklarte han.

Dermed vil bilene se helt like ut på utsiden, men kunne ha relativt store forskjeller i komponenter under karosseriet. Kortreist virker å være stikkordet, og Musk skal ha skrytt av at Berlin-fabrikken ligger i nærheten av svært mange av deres store underleverandører, og at batteriene vil bli produsert lokalt.

En liten ekstra godbit fra kvartalsoppsummeringen er at Tesla, som er i ferd med å også bli forsikringsleverandør for egne biler, kan komme til å varsle deg om at prisen går opp hvis du kjører for fort. Teslas ferd inn i på forsikringsmarkedet har både med høye forsikringspriser på elbiler som er dyre å reparere å gjøre, og med en plan om å starte med selvkjørende taxier etter hvert som Autopilot blir ferdig.

annonse

Les også