Til hovedinnhold

Nokia og Sony Ericsson taper marked

Analyseselskapet Gartner har nå registrert det laveste mobilsalget siden selskapet begynte med sine kvartalsanalyser i 2001. 

I årets første kvartal ble det solgt 269 millioner mobiler til sluttkunder, men bare 244 millioner til distributører. Det betyr at distributørene har redusert sine lagerbeholdninger med 25 millioner enheter, skriver Inside Telecom

Tøft for Nokia og Sony Ericsson

Finske Nokia har tapt markedsandeler fra 39,1 prosent for et år siden til 36,2 prosent i årets første kvartal. Amerikanske Motorola har falt fra 10,2 til 6,2 prosent mens svensk-japanske Sony Ericsson har falt fra 7,5 til 5,4 prosent.

Det er koreanerne som spiser mesteparten av markedsandelene. Samsung har økt fra 14,4 til 19,1 prosent, mens LG har økt fra 8 til 9,9 prosent. 

Heller ikke på smarttelefonmarkedet vinner Nokia markedsandeler. Markedsandelene for smarttelefoner til verdens største mobilprodusent har blitt redusert fra 45,1 prosent til 41,2 prosent. 

Større andel velger Blackberry

På smarttelefonmarkedet er det RIM og Apple som kaprer mest markedsandeler. Blackberry-produsenten RIM øker fra 13,3 til 19,9 prosent mens Apple har gått opp fra 5,3 til 10,8 prosent. 

(Kilde: Inside Telecom)

annonse