Googles Spotify-konkurrent kommer trolig i dag
Har sikret seg avtaler med de viktigste musikkselskapene.
I dag kommer trolig Google til å trekke en eller to musikktjenster opp av hatten sin, skriver nettstedet the Verge. Det har allerede versert mange rykter om en potensiell musikktjeneste fra Google, men enkelte nye detaljer skal nå være klare.
Google har nå fått på plass avtaler med både Universal Music Group og Sony Music Entertainment for både YouTube og Google Play, skriver the Verge. Fra før av har de fått seg en avtale med Warner Music Group, og dermed er alle de tre største selskapene på plass.
Det å ha en en solid katalog i ryggen er essensielt for en strømmetjeneste, og med de siste avtalene på plass skulle alt være klart for Google.
Google har selv ikke ønsket å kommentere ryktene om de to musikktjenestene.
Slippes i dag
Selve lanseringen er altså ventet å finne sted i dag, på konferansen Google I/O 2013. Mest trolig blir det en gang i løpet av åpningstalen, som starter klokken 17.00 norsk tid.
Det er ikke et lett marked som Google eventuelt hiver seg ut i. Fra før av har vi strømmetjenester som Spotify, Rdio, WiMP og Deezer, og kjøpetjenester som iTunes og Amazon MP3. Dette hindrer likevel ikke en gigant som Google. Søkegiganten har nemlig et par ess i ermet: YouTube og Google Play.
YouTube er et av nettets mest populære tjenester, m med over én milliard besøkende hver eneste måned. Google Play er på sin side på plass i en rekke smarttelefoner verden over, via operativsystemet Android.
De to tjenestene som Google mest trolig lanserer, vil basere seg på nettopp disse to plattformene.
Ligner mest på Spotify
Etter alt å dømme vil Googles musikktjenester ligne mye på Spotify. Du vil typisk kunne strømme musikken ned til både datamaskiner og mobile enheter.
Ifølge the New York Times vil det ikke være noen åpning for blindpassasjerer på Googles musikktjenester – betaler du ikke, får du ikke.
Prisen for tjenesten er ikke kjent, men mest trolig havner prisene rundt der Spotify har lagt seg, altså rundt 10 amerikanske dollar i USA, eller rundt 100 kroner her i Norge.
Ikke alle er like fornøyde med abonnementsmodellen:
Platebyrå vil øke prisen på musikktjenester »
(Kilde: the Verge)