Til hovedinnhold

Oculus VR vil nå ut til én milliard kunder - bruker Android som modell

Vil kopiere Googles Android-suksess for å spre VR til de store massene.

De etterlengtede VR-brillene Oculus Rift har fått massiv omtale i lang tid, men hittil har produktet kun blitt lansert i et ymse utviklerversjoner, og har ennå til gode å nå det vanlige forbrukermarkedet.

På den teknologiske siden går utviklingen fremover med raske skritt, med stadig mer kompetanse samlet under samme tak. En av de store utfordringene som Oculus VR likevel står overfor er hvordan de skal klare å forsyne det gigantiske massemarkedet med VR-brillene når den endelige forbrukerutgaven omsider er klar.

Vil herme etter Google

Som avisen Bloomberg nå melder viser det seg at selskapet i så måte har valgt å hente inspirasjon fra måten Google har gjort sitt mobile operativsystem Android til den braksuksessen det har blitt.

I praksis innebærer det å gjøre teknologien tilgjengelig for partnere i elektronikkindustrien som kan stå for selve maskinvareproduksjonen, på samme måte som Google har inngått partnerskap med giganter som Samsung og LG for å spre Android til massene.

– Dersom vi ønsker å nå ut til én milliard mennesker med virtuell virkelighet, som er målet vårt, kan vi ikke selge én milliard VR-briller på egen hånd. Vi har nå åpne samtaler med mulige partnere som ønsker å hoppe på VR, og det er stor interesse nå, sa Oculus VR-sjefen Brendan Iribe til Bloomberg.

Har snakket med Sony og Samsung

Sony skal være en av dem som selskapet holde dørene åpne for. Sony har som kjent sine egne VR-briller på gang, men som vi meldte for en stund siden har Sony samtidig stilt seg meget positiv til planene Oculus VR har med produktet sitt.

Tidligere denne måneden kunne vi dessuten rapportere at giganten Samsung, som også har kastet seg på VR-bølgen, angivelig har inngått et samarbeid med Oculus VR. Dette samarbeidet skal visstnok innebære at Samsung får tilgang til Oculus VRs grensesnitt og programvare, mens Oculus VR får benytte OLED-basert skjermteknologi fra Samsung.

Ifølge Brendan Iribe kommer de imidlertid ikke til å formalisere noen partnerskap før de har kommet i mål med en forbrukerutgave av Oculus Rift-brillene, noe som antakelig ennå ligger et stykke frem i tid.

Oculus VR utvider stadig: Nå har de kjøpt selskapet bak Xbox-håndkontrollen »

Les også
Sorry Mac, det blir ingen Oculus Rift på OS X med det første
Les også
Nå skal VR-innholdet spres til de store massene
Les også
Snart kan du bruke iPad-en som VR-briller
Les også
Oculus har avduket helt nye Rift-briller
Les også
Har laget egen Leap Motion-løsning for Rift
Les også
Oculus Rift-utvikler utsetter arbeidet på grunn av kvalme
Les også
Se hvor bra Oculus Rift-versjonen av Half-Life 2 er blitt
Les også
«Holografisk video» lar deg titte rundt objektene på bildet
Les også
Jobber med ny storsatsning for Oculus Rift
Les også
Vil lage et håndholdt gevær til Oculus Rift-spill
Les også
Ikke prøv å kjøpe nye Oculus Rift på eBay
Les også
Oculus inviterer til utviklerkonferanse
Les også
Oculus VR kjøper selskapet bak Xbox 360-kontrollen
Les også
Lar deg endelig se hendene dine i Oculus Rift-verdenen
Les også
– Samsung skal lansere egne VR-briller i år
Les også
Nå kaster utviklerne seg over Oculus Rift-brillene
Les også
Sony skal slå Oculus Rift på målstreken
Les også
Vi fyrer opp vår Oculus Rift for første gang
annonse