Tek.no

Nyhet

Nå vil de lage egne TV-programmer, for 25 millioner kroner per episode

Facebook kan bli en strømmegigant over natten.

Montasje: Tek.no/Justin Sullivan/Getty Images/All Over Press
27 Juni 2017 14:02

Facebook, kongen av sosiale medier, ser ut til å ville satse tungt på originalt underholdningsinnhold, melder melder Wall Street Journal.

Kilder med kjennskap til saken har bekreftet overfor avisen at Facebook er i dialog med Hollywood-studioer om produksjon av originale TV-programmer av høy kvalitet.

Programmene som Facebook er interessert i å produsere skal primært rette seg mot mennesker i alderen 13-34 år og skal visstnok unngå temaer som nyheter og politikk, samt være «familievennlige» i den forstand at de skal unngå elementer som nakenhet og røff språkbruk.

3 millioner dollar per episode

Facebook skal ifølge kildene være villig til å betale opptil 3 millioner dollar per episode (25 millioner kroner) for de mest attraktive programmene. De første programmene skal dukke opp senere i sommer, og det vil ikke overraskende være reklame i programmene.

Illustrasjonsbilde.
Deyan Georgiev

En representant for Facebook sa i en uttalelse til nettstedet The Verge at de ønsker å satse på programtyper som kan bidra til å bygge opp bestemte publikumsgrupper.

– Vi støtter en liten gruppe partnere og innholdsprodusenter som eksperimenterer med den type programmer man kan bygge et samfunn rundt – fra sport til komedie til reality-programmer til spilling. Vi fokuserer på episodiske programmer og forsøker å finne ut hva som fungerer på tvers av ulike temaer, sa Facebook i uttalelsen.

Ifølge Facebook-representanten blir programmene finansiert direkte av Facebook for øyeblikket, men etter hvert er meningen å legge til rette for finansiering av programmene gjennom å dele reklameinntekter med skaperne.

Mer informasjon om akkurat når man vil kunne se de nye programmene på Facebook, og hvor de blir tilgjengelige må vi nok ennå vente litt på.

Netflix satser også hardt på eget innhold: Tjenesten sikter mot så mye som 50 prosent originalinnhold »

Les også
Facebook vil bruke milliarder av kroner på å konkurrere med Netflix
Les også
Netflix lanserer programmer hvor du kan styre handlingen selv
Les også
Irritert på nyhetsstrømmen i Facebook? Nå skal den forbedres enda en gang
Les også
Nå skal Facebook trolig ta opp konkurransen med Netflix
annonse

Les også