Nyhet
Trøbbel for Stadia på lanseringsdagen: Brukere raser mot Google
Da Google åpnet for forhåndsbestillinger av sin «Stadia Founder’s Edition» i juni, var budskapet at kjøperne ville få tilgang på dag én. Den dagen var i går, og lanseringen ser ikke akkurat ut til å ha gått knirkefritt.
Forhåndsbestillerne skulle få tilsendt den kanskje viktigste delen av pakken på e-post i går ettermiddag, nemlig koden som lot dem registrere seg og faktisk bruke Stadia. Dette skulle skje i samme rekkefølge som de hadde lagt inn bestilling.
Google: Vi beklager
Blant tingene Google fristet forhåndsbestillerne med var også at tidlig tilgang ville gi dem større sjanse til å registrere et unikt brukernavn.
I en Reddit-tråd med over 1100 innlegg slipper mange av dem ut sin frustrasjon over Google, og The Verge konkluderer med at «Google keeps face-planting on the small stuff with latest Stadia launch gaffe».
Reddit-brukeren JoshYx hevder sågar at brukerne bør ta rettslige skritt mot Google for at de ikke overholder det de lovet med Stadia. Google har beklaget seg i den samme tråden.
– Hei alle, vi beklager de sene svarene. Vi har identifisert et problem hvor en liten andel av Stadia-tilgangskodene ble sendt i feil rekkefølge. Det har blitt adressert, skriver «GraceFromGoogle» i tråden.
Senere kommer hun tilbake med en ny melding:
– Hei alle. Vi er klare over at noen av dere som har forhåndsbestilt Founder’s Edition kanskje ikke har fått invitasjonskodene i løpet av den forventede tidsrammen. Stadia-teamet undersøker aktivt dette problemet, og vi kommer tilbake med en oppdatering så raskt som mulig. Takk for tålmodigheten.
Selskapet har gjentatt den samme meldingen overfor brukere som klager på Twitter.
Mye kritikk
Stadia-lanseringen har definitivt ikke vært problemfri for Google. Først fikk de kritikk for et svært tynt spillutvalg ved lansering, et problem som delvis ble utbedret da de bare dager før lansering varslet at ytterligere 10 spill (så totalt 22) ville være tilgjengelig fra dag én.
Den lovede 4K-strømmingen har også blitt satt spørsmålstegn ved, og Destiny 2-utvikler Bungie opplyste for eksempel overfor The Verge at Destiny 2 faktisk tegnes opp i 1080P og «oppsamples» til en slags 4K-oppløsning på Stadia.
Vi fikk også teste Stadia i noen dager før lansering, og gjorde de samme observasjonene. Destiny 2 så riktignok betraktelig bedre ut ved strømming til Chromecast enn til PC, og særlig sistnevnte var langt fra den grafiske kvaliteten vi kunne få ved å kjøre spillet lokalt.
Vi lot oss imidlertid imponere over at vi kunne spille nærmest uten forsinkelse, og konkluderte med at Google holder sine løfter på noen områder, men at vi stilte oss noe avventende til andre.