Er dekningskartene misvisende?
Hevder målingene gjelder for gamle mobiler, ikke dagens smartmobiler.
En undersøkelse fra Post- och telestyrelsen i Sverige viser at mobildekningen i gjennomsnitt er 20 prosent dårligere på smarttelefoner enn eldre GSM-mobiler. Derimot er det sistnevnte mobiltype som har blitt brukt i målingene som danner grunnlaget for mobilselskapenes dekningskart.
– Operatørene burde egentlig ha ett kart for smartmobiler og ett for eldre mobiltelefoner, sier Urban Landmark i Post- och telestyrelsen til DN.se.
Årsaken skal ifølge Landmark være at smartmobiler har flere kompontenter og støtte for flere frekvenser, og at dette ofte går ut over radiodelene som sørger for kontakt med basestasjonene. Han hevder for øvrig at mobilselskapene vet godt hvilke mobiler som har god- og dårlig signalstyrke, men antyder at de ikke har interesse av å opplyse om det til kundene.
NetCom: – Feil å generalisere
NetComs kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus sier til Mobilen.no at de heller er forsiktige med hva slags dekning de lover i kartene, og at signalstyrke og anvendte frekvenser ofte vil gi bedre dekning enn det som er oppgitt. Han er derimot ikke enig i at smartmobiler generelt har dårligere sendere og mottakere.
– Enkelte telefoner har bedre antenner enn andre, og håndterer også overgangen fra 3G til 2G bedre. Men det blir feil å generalisere dette som et smarttelefonproblem, da det er store variasjoner mellom produsenter og modeller, sier Vederhus til Mobilen.no.
Han trekker for eksempel frem at Apple iPhone 3GS, som fortsatt brukes av titusener i Norge, ikke har støtte for 3G i 900 MHz-båndet, noe som betyr at disse brukerne kun vil få EDGE-dekning en del steder.
– Naboen din, med iPhone 5 og støtte for 42 mbit, vil ha turbofart og god 3G-dekning, forklarer han.
Trenger bedre dekningsinformasjon
Vederhus er klar på at de som operatør har et ansvar med å forklare denne typen forskjeller til kundene sine.
– Det er selvsagt operatørens oppgave å gi best mulig veiledning til kundene rundt hvilken telefon man bør velge for å få mest ut av nettet. Det er svært få kunder som har et forhold til telefonspesifikasjoner, og enda færre har et forhold til frekvenser og 3G-standarder, sier han.
– NetCom utvikler nå verktøy basert på dekning, frekvenser og teknologistandard på fylkesnivå, for å sikre at kundesenteret og butikkene er best mulig rustet til å rådgi kundene på hvilke telefoner som gir best mulig utbytte av nettet. I selve dekningskartet, vil man på sikt kunne etablere funksjonalitet som viser dekning basert på telefonmodell, men dette vil først komme i en senere fase, avslutter NetComs kommunikasjonsdirektør.
Les også: Vil ha bedre dekning – men ingen basestasjoner
(Kilde: DN.se)