Tek.no

Nyhet

Her er verdens første vei laget av solcellepaneler

Nederland er første landet ut.

SolaRoad
19 Nov 2014 19:16

Solcelleteknologien har vært med oss ganske lenge, men utnyttelse av teknologien tar likevel stadig nye former. For litt siden kunne vi for eksempel melde om et israelsk konsept som innebærer å «plante» kunstige trær med solcellepaneler, som også byr på diverse andre funksjoner.

Vi har også tidligere rapportert om et Indiegogo-prosjekt som skal legge til rette for å erstatte alle asfaltflater med solcellepaneler dekket av tykke glassplater. Nå kan Extremetech melde at en vaskeekte vei av solcellepaneler faktisk har sett dagens lys, riktignok av en litt mindre ambisiøs art.

Nederland først ut

Et nederlandsk selskap som heter SolaRoad har nemlig konstruert det som skal være verdens aller første veistrekning, nærmere bestemt en sykkelsti, av solcellerpaneler. Veien ligger i den lille, nederlandske byen Krommenie i provinsen Noord-Holland og skal bli 100 meter lang når den er ferdig.

Overflaten er ujevn for å sikre nok friksjon.Foto: SolaRoad

SolaRoad started arbeidet og teknologien allerede i 2011, og nå har selskapet landet på en løsning de tror er gangbar og som nå altså skal tests ut under faktiske forhold. Selve veien består av betongmoduler på 2,5 x 3,5 meter, med én centimeter tykt, temperert glass på toppen som har en ruglete overflate som skal sørge for tilstrekkelig friksjon.

Mellom betongen og glasset befinner det seg altså solceller som produserer elektrisitet, som blant annet kan brukes til å drive gatelys og trafikklys. Meningen er også at teknologien skal forsyne husholdninger med elektrisitet.

Flere bruksområder

Ifølge SolaRoad vil den 100 meter lange sykkelstien være i stand til å produsere strøm tilsvarende forbruket til 2-3 gjennomsnittlige husholdninger årlig. Et annet bruksområde selskapet ser for seg på sikt er å levere strøm til elektriske biler ved hjelp av teknologien.

Produsenten skal ha gjort mange tester med glasset og kommet frem til at det er i stand til å stå imot hard belastning. Årsaken til en sykkelsti likevel ble valgt til å teste løsningen i denne omgang er at det er enklere å foreta justeringer underveis på denne type vei enn på for eksempel en motorvei.

For mer informasjon om prosjektet kan du gå til SolaRoads hjemmesider, og se også video under for en introduksjon.

Solceller kan nå også bli bygget inn i mobilskjermer: Vil i så fall gi mye lengre batteritid når du bruker dem i solen »

SolaRoad Netherlands from SolaRoad on Vimeo.

Les også
Fremtidens Apple-produkter kan få solpaneler
Les også
Solcelle-veien produserer mer strøm enn forventet
Les også
Trenger vi egentlig treningsklokker?
Les også
– Solceller virker best ved lave temperaturer
Les også
Derfor stiller vi norsk togpolitikk til veggs
annonse

Les også