Nyhet

Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene

Elbil er ikke lenger forbeholdt de mest miljø- eller teknologiinteresserte av oss, og så langt i år er én av fire biler som er solgt elbiler. De tre mest solgte bilene i år er også elbiler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Det er grunn til å ha store forventninger til elbilene som kommer senere i år, men hva om du vil ha elbil NÅ og synes rekkevidde er den viktigste parameteren for kjøpet?

Vi har gått gjennom alle elbilene som er tilgjengelig på det norske markedet i dag, og dessuten tatt med den ene av årets kommende biler som har fått endelig prisnivå og er tilgjengelig for bestilling, nemlig Jaguar i-Pace.

Tallene viser at det er store forskjeller i hvor mye du betaler for rekkevidden, selv om det selvfølgelig er en litt teoretisk øvelse å sammenlikne minibiler som Mitsubishi i-Miev og Smart ForTwo med Tesla og Jaguar.

Slik har vi regnet ut

Tallene vi har brukt tar utgangspunkt i den amerikanske EPA-standardens oppgitte rekkevidde for de ulike bilene, ettersom den utgående NEDC-standarden i praksis er fantasitall som har svært lite grunnlag i virkeligheten.

Den nye WLTP-standarden, som ble obligatorisk å bruke fra og med 1. september i fjor, gir verdier som normalt sett ligger et stykke midt mellom EPA og NEDC, men denne er enda såpass lite utbredt at vi har valgt å holde oss til EPA, som også virker å være svært realistisk.

Jaguar i-Pace har på sin side ikke blitt testet etter EPA-syklusen enda, så vi har estimert den med snittforskjellen mellom EPA og WLTP for de bilene som har fått rekkevidden testet etter begge standardene. For de bilene som ikke har blitt testet etter EPA-standarden har vi estimert basert på NEDC-tallene.

Vi har også brukt pris for innstegsmodellene til de ulike bilmodellene, og altså derfor ikke tatt høyde for ulikt utstyrsnivå og liknende.

MerkeModellBatteri i kWtRekkevidde NEDC i kmRekkevidde EPA i kmPris billigste i kr
BMWi3 33 kWh33300183292.820
FordFocus Electric33.5225185239.900
HyundaiIoniq Electric28280200241.900
Jaguari-Pace90480 (WLTP)411*599.900
KiaSoul Electric30250179229.900
Mitsubishii-Miev16150100154.620
NissanLeaf40378243255.900
OpelAmpera-E60520383359.900
RenaultZoe40400267*234.900
SmartForTwo Electric17.616093169.900
SmartForFour Electric17.615590*179.900
TeslaModel S 7575490416626.870
TeslaModel S 100100632539799.770
TeslaModel X 7575417383674.920
TeslaModel X 100100565475833.420
VWe-Golf36300201327.500
VWe-Up18.7160107*199.900
*= anslått-----

Det gir denne rangeringen.

Mest rekkevidde for pengene

Renault Zoe er elbilen som er i salg i dag som gir mest rekkevidde per krone. Bilde: Jan Petter Lynau, VG

«Elbilen med mest rekkevidde for pengene» er en stor del av salgsargumentet til Renaults Zoe, og tallene gir dem tydelig rett i det, også når vi har estimert EPA-rekkevidden for bilen.

Den siste oppdateringen ga nemlig Zoe et batteri på solide 40 kWh, betraktelig større enn noen andre biler i den samme prisklassen. Renault byr attpåtil på hjemmelader og montering inkludert, noe som gjør Zoe til solid valuta for pengene om du ikke trenger en stor bil og gjerne vil ha lang rekkevidde.

Innstegsmodellen er helt greit utstyrt, men du må opp på mellomnivået «Intens» til 255 000 kroner for å få ting som ryggekamera, elektriske vindusheiser bak og elektrisk innfellbare sidespeil. Derfra er det ytterligere 24 000 kroner til toppnivået «Bose Edition», som blant annet introduserer Bose-lydanlegg og skinnseter og -detaljer innvendig.

Det er imidlertid et ganske stort men her, og det er at Zoe ikke støtter vanlig hurtiglading med verken CCS eller ChaDeMo. Maks effekt er 22 kW, noe som vil gjøre at det tar godt over halvannen time å lade fra 0 til 80 prosent, som gjerne er typisk å oppgi for hurtiglading.

Vanskelig tilgjengelig toer

Opel Ampera-e er fortsatt meget vanskelig å få tak i, men det har i alle fall dukket opp noen på bruktmarkedet.

Nummer to på lista er Opel Ampera-e, selv om den er svært vanskelig å få fatt på i dag. Det skyldes at General Motors solgte Opel til PSA-gruppen og dermed gjorde leveringsbetingelsene på Chevrolet Bolt, som bilen heter i USA, mye vanskeligere for Opel.

Opel Norge så seg derfor nødt til først å anbefale forhandlerne sine å slutte å skrive kontrakter på Ampera-e, og deretter satte de opp prisene med minst 45 000 kroner, også for kunder med allerede inngåtte kontrakter, i fjor høst.

De som har fått utlevert en Ampera-e har imidlertid fått mye rekkevidde for pengene, og spesielt de som fikk bil før prisøkningen trådte i kraft.

Nissan Leaf er Norges mest solgte bil så langt i år. Her den nye 40 kWh-utgaven.

Tar vi en kikk på Finn.no ser vi også at Ampera-e holder seg godt i pris, sannsynligvis godt hjulpet av ventelistene hos Opel direkte. Til sammen 54 biler ligger ute, hvorav rundt halvparten er USA-importerte Chevrolet Bolt-versjoner hvor du blant annet må sørge for å sjekke at de er ombygget til å støtte norsk hurtiglading, da Bolt bruker en annen plugg.

Prisene starter i skrivende stund på cirka 345 000 kroner, mens de fleste europeiske modellene vaker rundt 400 000 kroner, tross at de er kjørt noen tusen kilometer.

Mest solgt i år - nummer tre

Nummer tre på listen er nye Nissan Leaf med 40 kWt batteri, som også er Norges mest solgte bil så langt i år, med over 4000 biler levert. Denne vil også få en variant med enda større batteri senere i år, men så langt er det ikke klart hvor stort dette blir.

64 kWt har vært nevnt ved et par anledninger.

Smart fortwo kommer ikke spesielt godt ut av det om vi ser på rekkevidde per krone.

– Nissan har ikke kunngjort annen info enn at det vil komme en større batteripakke på Leaf. Hvor stor den blir vet jeg ikke. Pris er også helt i det blå, da det er lenge til bilen kommer, skrev kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Norge i en e-post til Tek.no nylig.

Tesla greit ut, men bunnplasseringer til de minste

Tesla Model S kommer for øvrig greit ut i denne sammenlikningen, med en plass i midtsjiktet. Model X er imidlertid både dyrere og har kortere rekkevidde enn Model S, så tallene blir ikke like lystige for den.

Tallene reflekterer ikke at Tesla Model S og X har tilgang til Supercharger-nettverket, og for de aller, aller fleste av disse er ladingen på langtur dermed gratis. Supercharger-nettverket leverer opptil 120 kW per bil, mens andre hurtigladere stort sett er begrenset til 50 kW i dag – selv om 150 kW er på vei mange steder, deriblant i Norge.

Verst ut kommer de minste bilene, som også har minst batteri. Smart ForTwo, ForFour og Volkswagen e-Up. Sistnevnte har ikke fått noen oppdatering med større batteri siden lansering, i motsetning til storebror e-Golf, som fikk et betraktelig større batteri i fjorårets oppdatering.

For ordens skyld: Finn.no er eid av Schibsted. Det er også Verdens Gang, som eier Tek.no.

Les også
VW-sjef: – Elbiler bør ikke høres ut som symaskiner
Les også
Fortsatt mulig å kjøpe rimelige Tesla-modeller
Les også
Hør «motorlyden» Jaguar i-Pace spiller fra høyttalerne mens den kjører
Les også
Tesla fikset bremseproblemene med en programvarefiks
Les også
Se hvor Tesla skal bygge nye superladere
annonse