Tek.no

Nyhet

Instagram og WhatsApp skal få «nye» navn

Facebook vil gjøre det tydeligere hvem som eier selskapene.

Niklas Plikk, Tek.no
Niklas Plikk
5 Aug 2019 12:21

De to Facebook-eide tjenestene Instagram og WhatsApp kan snart få nye navn, skal vi tro nettstedet The Information. I en reportasje skriver de at tre forskjellige kilder i Facebook har informert dem om at Facebook ønsker å putte sitt eget navn på tjenestene, og at de snart vil omtales som «Instagram from Facebook» og «WhatsApp from Facebook».

Grunnen skal være at Facebook-sjefen Mark Zuckerberg ikke føler de har fått nok anerkjennelse for veksten til de to oppkjøpte selskapene.

Logoene skal forøvrig forbli de samme som i dag, men brukere vil se det nye navnet når de logger inn, og trolig også i andre deler av tjenesten.

I dag brukes «From Facebook» blant annet for VR-selskapet Oculus som Facebook kjøpte i 2014, mens de bruker «by Facebook» for samarbeidstjenesten Workplace.

Mange år med autonomitet

Facebook kjøpte Instagram for én milliard dollar i 2012 og senere Whatsapp i 2014 for hele 19 milliarder dollar.

Etter oppkjøpene har Facebook latt de to selskapene jobbet relativt selvstendig, noe som også har holdt dem relativt skandalefrie, til tross for Facebooks mange personvernsovertramp.

I en uttalelse til The Information sier imidlertid Facebooks pressetalsperson, Bertie Thomson, at selskapet ønsker å gjøre det tydeligere hvilke produkter og tjenester som er en del av Facebook.

Nettstedet Gizmodo omtaler avgjørelsen som hårreisende dårlig:

– Dette er en nesten komisk dårlig avgjørelse fra Facebooks side, og trolig også dårlig nytt for den såkalte «app-familien», skriver nettstedet, som peker på at det blir vanskeligere for de to tjenestene å holde seg fri fra de stadige skandalene som forfølger Facebook.

Felles meldingstjeneste

Mark Zuckerberg sa tidligere i år at han ønsker å ha en felles meldingstjeneste på tvers av de tre appene, som lar brukere snakke til hverandre uansett hvilken app debruker.

– Det er ingen tvil om at en strategi som dette er en følge av at Facebook vil holde brukerne engasjert, og for å få dem til å bruke dette sammensmeltede systemet som deres primære meldingstjeneste. Ved å gjøre dette kan de samtidig skryte av høyere brukerengasjement til annonsører, noe de trenger nå som veksten har vært lavere, skriver Makena Kelly, sosiale medieekspert hos The Verge.

annonse

Les også

Loading