HP øker Linux-satsing
I første omgang er det kun markedet i Asia som skal overflommes med Linux-systemer fra HP. Man retter seg ikke mot hjemmemarkedet, men mot bedriftene. I skrivende stund eier HP omtrent 17 prosent av det globale desktop-markedet.
Det er ikke kjent hvilken målsetning man har for salget eller hvordan man vil markedsføre seg. En talsmann for Turbolinux skal ha sagt ovenfor eWeek at systemene vil inneholde samme muligheter (eller flere), som man finner på et tradisjonelt Windows-operativsystem.
Grunnen til at HP satser på Turbolinux og ikke en annen, stor vestlig Linux-distro, er at Turbolinux allerede er dominerende distro i Asia.
Du kan lese mer om Turbolinux på http://www.turbolinux.com/.
Foreløpig har Linux bare 3 prosent markedsandel når det gjelder rene desktop-systemer, mens MS-Windows har 94 prosent. Analyseeksperter mener Linux vil få dobbelt så høy markedsandel i løpet av et par år, spesielt siden de større leverandørene som IBM og HP gjerne "bundler" sine produkter med en eller annen distro.
(Kilder: eWeek, HP)