Ford blir først ut med å «svare» på Teslas priskutt
Senker prisene på tvers av Mach E-utvalget.
Ford ser ut til å bli den første produsenten som ordentlig svarer på Teslas nylige priskutt i Norge. Det skjer etter at Ford kuttet prisene i USA bare for et par dager siden.
Fredag varsler nemlig den norske Ford-importøren at de reduserer de veiledende prisene på hele Mustang Mach-E-porteføljen. De nye prisene er som følger.
Tidligere pris | Ny pris (eks. levering) | Prisreduksjon | |
---|---|---|---|
Standard Range RWD | 485.100 kr | 457.700 kr | 27.400 kr |
Standard Range AWD Premium | 568.000 kr | 535.050 kr | 32.450 kr |
Long Range RWD Premium | 568.900 kr | 536.050 kr | 32.850 kr |
Long Range AWD Premium | 624.000 kr | 579.150 kr | 44.850 kr |
Long Range GT AWD | 708.300 kr | 663.450 kr | 44.850 kr |
Prisene bringer igjen Mustang Mach-E nærmere Tesla Model Y i pris, altså etter at sistnevnte fikk et heftig priskutt nylig. En Model Y Long Range med firehjulsdrift koster i dag 502.720 kroner inkludert vektavgift og levering, mens Ford neppe kunne leve med at deres egen Mach-E Long Range AWD kostet langt over 100.000 kroner mer.
Økt produksjon, kortere leveringstid
Nå reduseres den forskjellen til rundt 90.000 kroner. Mach-E har et mye større batteri enn Model Y, med sine 91 kilowattimer netto, mot 75 kilowattimer i Model Y, men ifølge WLTP-standarden er det likevel Model Y som har lengst rekkevidde, med 565 kilometer mot 550 kilometer for Mach-E (begge med 19-tommers felger).
Ford Norge-sjef Per Gunnar Berg peker i en pressemelding på at de konkurerrer i et knalltøft marked både nasjonalt og internasjonalt, og at de har et mål om å være det ledende merket innenfor elektrifisering. I tillegg peker de på en økt satsing på Mustang Mach-E, med høyere produksjon og kortere ventetid.
«Ford har allerede sikret seg leveringer, batterier og råmaterialer som kreves for å skalere opp produksjonen av både Mustang Mach-E, E-Transit og F-150 Lightning i tiden fremover», heter det i meldingen.
– Produksjonsøkningen og en mer strømlinjeformet produksjonsprosess gjør at vi nå kan levere flere biler raskere og mer kostnadseffektivt til kundene, sier Berg.
Lover «svært kort» leveringstid
I tillegg til prisreduksjonen lokker også Ford med et nytt gode for kundene, nemlig tre års kostnadsfritt dekkhotell og dekkskift, pluss gratis hente- og bringetjeneste. I fjor ble også fem års fri service inkludert, i tillegg til at standardutstyret ble økt fra og med modellår 2023.
Informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge sier til Tek.no at leveringstiden på Mach-E fremover vil være «svært kort». Hun peker på at de har store volum som vil ankomme Norge en av de første dagene.
– I tillegg har vi også store volum på vårt europeiske sentrallager i Antwerpen, sier hun.
Ford Mustang Mach-E var Norges 11. mest registrerte bil i fjor, med 4226 biler. 1159 av disse ble registrert i desember, i tide til å unngå moms og vektavgift fra nyttår.
Totalt var det ved utgangen av januar registrert 10.390 Mustang Mach-E i Norge, ifølge tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken.