Tek.no

Nyhet

Et av de største problemene med VR-teknologien kan være løst

«Robot-hender» gjør at du kan kjenne virtuelle objekter.

Dexta Robotics/YouTube
26 Aug 2016 08:00

Selv om VR-teknologien har kommet langt finnes det fremdeles tekniske utfordringer som forhindrer en «komplett» opplevelse. Nå finnes det et nytt, spennende produkt som tilsynelatende tar et stort steg i riktig retning.

Blant andre Engadget melder nemlig om et par veldig spesielle hansker som er i stand til å simulere følelsen av fysisk berøring av VR-objekter på en svært overbevisende måte. Produktet heter Dexmo og er utviklet av det kinesiske selskapet Dexta Robotics.

«Tar tak» i fingrene dine

Dexmo beskrives som et par «exoskjelett»-hansker som fungerer ved å spore bevegelsene til hendene og fingrene, for så å gjenskape den digital versjon av hendene i VR-verdenen.

Hanskene fungerer ved å dra/stoppe fingrene på riktig sted for å simulere følelsen av fysisk berøring.
Dexta Robotics

I tillegg til dette har hanskene imidlertid den unike egenskapen at de gir deg fysiske tilbakemeldinger når du berører virtuelle objekter. Dette skjer ved at hanskene mekanisk «drar» fingrene dine tilbake slik at de passer til formen på det objektet du griper.

Trinnløs motstand

Samtidig er det mekaniske systemet også i stand til å simulere ulik hardhet. Med andre ord vil hanskene gi fingrene trinnløs, fysisk motstand som tilsvarer egenskapene til det objektet du griper i VR-verdenen, for eksempel for å simulere at man «klemmer» et mykt objekt.

Hanskene skal attpåtil ha lav vekt, og den er også trådløs med et batteri som holder «en stund», uten at den spesifikke batteritiden er oppgitt. Produktet er blant annet kompatibelt med Oculus Rift, HTC Vive og HoloLens-brillene, men når det eventuelt dukker opp på forbrukermarkedet er høyst uvisst.

Les mer på hjemmesiden, og se også video under.

Leap Motion bidrar også til å bringe VR-teknologien fremover: Nå har de lansert et nytt verktøy som gir realistisk interaksjon i VR »

Les også
Forskere har funnet opp enda en VR-kontroller som gjør virtuelle objekter «fysiske»
Les også
Slik skal Microsoft få deg til å føle objekter i VR-verdenen
Les også
Endelig skal det bli mulig å bruke hendene i VR-verdenen på en realistisk måte
Les også
Dette geværet skal kunne simulere et hav av ulike våpen i VR ved hjelp av risting
Les også
Nvidia: – Det vil ta 20 år før VR er bra nok
annonse

Les også