Tek.no

Nyhet

Flere får se YouTube på TV

27 Apr 2011 06:00

I en ny undersøkelse har det kommet frem at man forventer at salget av flatskjermer med smartfunksjon tredobbles i løpet av 2014.

Allerede i 2010 ble det solgt 40 millioner flatskjermer med internettstøtte på verdensbasis, og ifølge prognosene vil antallet øke til 123 millioner i løpet av de neste tre årene.

Europa, Kina og Nord Amerika vil stå for hovedtyngden av antall solgte enheter i fremtiden, mens Japan vil ha en dalende interesse (se grafen under).

Hva er smart-TV?

Mange av dagens flatskjermer kan kobles til internett via enten kabel eller trådløst. Har du en slik skjerm kan du bruke applikasjoner som for eksempel YouTube, Facebook eller Picasa, i tillegg til å hente ned musikk-, bilde- og filmfiler fra ditt lokale nettverk.

Du kan også leie filmer direkte på flatskjermen din. Har du eksempelvis en ny flatskjerm fra Philips kan du leie filmer fra Film2Home, forutsatt at du har eksternt lagringsminne tilkoblet skjermen.

Med LGs nye flatskjermer kan du logge deg på Viasats nye nettjeneste Viaplay, og spille av filmer og klipp direkte på skjermen, eller se direktesendt fotball fra Champions League.

(Kilde: Electronic House og DisplaySearch)

Les også
Vi bruker mer tid på streaming
Les også
Panasonic TX-P50VT30
Les også
Vil styre dialekten til programlederne
Les også
Liten 3D-smart-TV fra Samsung
Les også
Lei film på YouTube
Les også
Bang & Olufsen slipper eksklusiv mega-3D-TV
Les også
Få tusenvis av filmer på LG-TV-en
Les også
YouTube får trolig en real overhaling
Les også
YouTube-videoer blir skarpere
annonse

Les også