Tele2 kupper Ludo.no
Nykommeren Ludo Mobil har startet en priskrig på det norske markedet. I helgen kjempet de to om førsteplassen på mobilkalkulatoren Telepriser, og kom med flere priskutt. Nå har Tele2 kommet med et nytt og annerledes angrep på Ludo.
Idar Vollviks selskap eier nemlig ikke adressen ludo.no, men har i stedet url-en ludomobil.no. Førstnevnte er det et designbyrå, Ludo design, som eier. Nå har de solgt reklame til Tele2 som dekker hele siden, slik at forbrukere som taster inn ludo.no for å sjekke ut mobilselskapet i stedet blir møtt med kjempereklame for Tele2.
Det er naturlig nok ikke viseadministrerede direktør i Ludo, Ole Norstad, spesielt glad for.
- Vi synes dette er en dårlig måte å angripe markedet på. Det sier noe om hvor desperate Tele2 er når de angriper vårt varemerke og budskap på denne måten, men vi tror det norske folk gjennomskuer dette.
Han forteller at eierne av domenet ludo.no også har forsøk å selge annonser til dem.
- Vi har fått tilbud av folkene bak Ludo Design om å kjøpe annonseplass og lenker på siden, men til en pris vi ikke aksepterer, sier Norstad til Mobilen.no
Ifølge HegnarOnline koster det Tele2 100 000 kroner i måneden å kuppe Ludo-søkere på denne måten. Det avviser Tele2-sjef Håkon Dyrnes i en kommentar til Mobilen.no.
- Vi er overrasket over at dette har blitt en så stor sak. Da Ludo Design tok kontakt med oss for å tilby oss å reklamere på siden, syntes vi det hørtes ut som en morsom greie. Jeg ser at beløp som 1,2 millioner er nevnt, og det stemmer overhodet ikke. Dette er en engangsgreie for oss og et rent annonsekjøp. Vi snakker om noenveldig få tusen kroner, sier Dyrnes.
Norstad varsler nå at Ludo Mobil kommer til å ta skritt for å stanse stuntet:
- Vi lar nå våre advokater og Forbrukerombudet se nærmere på saken. Men en ting er det juridiske, en annen ting er at dette er skittent spill.
Men det juridiske rundt avtalen Tele2 har gjort er vanskelig.
- Jeg skjønner godt at de er forbannet i Ludo, men hvorvidt de har brutt markedsføringsloven rent juridisk er jeg usikker på. Om de har brutt god forretningsskikk kan man derimot stille spørsmål rundt, sier Børge Vike Sandengen, leder for INMA, bransjeforeningen for internettmarkedsføring.