Tek.no

Nyhet

Citroën med ny kompakt el-crossover

350 km rekkevidde.

Citroëns ë-C4 blir en liten SUV eller crossover med identiske spesifikasjoner som resten av elbilene på samme plattform.
Citroën
30 Juni 2020 20:35

Citroen lanserte tirsdag sin nye ë-C4, bygget på den samme CMP-plattformen som konsernsøstrene Opel Corsa-e, Mokka-e, Peugeot e-208, e-2008 og DS 3 Crossback e-tense.

Det gjør at motor- og batterispesifikasjonene blir identisk med de nevnte: 100 kW (136 hestekrefter) motor, 260 Nm dreiemoment og 50 kWh batteri.

Av de nevnte bilene er det likevel Citroën som skviser mest rekkevidde ut av batteriet, med en oppgitt WLTP-rekkevidde på 350 kilometer, 10 km mer enn e-208 og 13 km mer enn Corsa-e.

Citroën

100 kilowatt lading

Det til tross for at ë-C4 er en større bil. Den måler 4,36 meter lang, 30 centimeter lengre enn Corsa-e og også noen centimeter lengre enn e-2008. Ifølge Citroën skal 156 millimeter bakkeklaring og korte overheng foran og bak gi en høyere sittestilling og bedre utsyn enn i konkurrentene i samme klasse.

Bagasjerommet er på 380 liter (1.250 liter med baksetene nedslått), og ë-C4 skal kunne ta imot hurtiglading inntil 100 kilowatt. Om vår opplevelse med Corsa-e er noen indikasjon vil vi si at dette må taes med en liten klype salt: Vi nådde riktignok 99 kW i en svært kort periode, men etter det var det meste vi så rundt 80 kilowatt.

Ombordladeren kan fåes på inntil 11 kW (trefase).

Citroën

God demping ganger to

Citroën hevder ellers at de skal ha jobbet ekstra med isolasjon av kabinen, noe som skal gi god støydemping. De hevder også at den innvendige plassen skal være god, med «klasseledende» plass til knær og god plass til tre i baksetet.

«Progressive Hydraulic Cushions»-demping hentet fra C4 Cactus og den større C5 Aircross skal dessuten gi en meget komfortabel kjøreopplevelse, og bilen får mulighet for glasstak som kan åpnes, varme i ratt og i setene både foran og bak.

ë-C4 får en rekke førerassistentsystemer, og kombinasjonen adaptiv cruisekontroll og filholder gir selvkjøring på nivå to - akkurat som på resten av elbilene til PSA.

Citroën

Vi har ikke fått informasjonssjef Stein Pettersen i importør Bertel O. Steen i tale, men til Teknisk Ukeblad sier han at salget starter i september, med leveringer mot slutten av året. Prisen er foreløpig ikke klar.

Bilen kommer også i diesel- og bensinversjoner, men de blir sannsynligvis ikke spesielt aktuelle i Norge.

annonse

Les også