Til hovedinnhold

Tesla må begrense «Autopilot» etter nye og strengere reguleringer i EU

Model S, en av bilene som nå vil få begrenset sin funksjonalitet.
Jørgen Elton Nilsen, Tek.no

Tesla har lenge hatt en avansert førerassistanse i bilene sine, kalt «Autopilot», noe som ikke bare har vært en dans på roser. Den har blant annet blitt omtalt som en mulig sikkerhetsrisiko av norske myndigheter, og i mai kom nyheten om at Tesla jobbet med å begrense funksjonaliteten i autopiloten for å komme seg innenfor EUs nye krav til slike systemer.

Nå melder Electrek om at disse endringene er på vei ut til de gjeldende Teslaene gjennom en programvareoppdatering.

Model 3s førerassistent fungerer allerede i henhold til de nye reguleringene, så de som får oppleve det som i praksis er en innskrenking av funksjonaliteten i sine biler nå er eiere av Model S og Model X.

Slik begrenses Autopilot

Det er de første utgavene av Model X og Model S som nå får oppdateringen, de med den såkalte AP1-autopiloten. Nyere modeller har hatt fiksen en liten stund allerede.

En av endringene er at bilene nå vil varsle om at du må holde i rattet minst hvert 15. sekund for at Autopilot-funksjonen skal fungere. Tidligere har denne perioden vært en god del lengre før bilen begynte å mase på deg. Denne, pluss alle de øvrige endringene, er listet opp av Tesla selv i en e-post som er sendt ut til eierne av bilene, og lyder slik (oversatt fra engelsk):

  • Automatisk filskifte vil nå være begrenset til bruk på veier med midtstoppere og to eller flere filer for trafikk i begge retninger
  • Når automatisk filskifte er aktivert og blinklysene er på, vil bilen vente i minimum ett og et halvt sekund før den iverksetter filskiftet. Bilen vil vente i maks fem sekunder med å bytte fil, og avbryter dersom operasjonen ikke kunne fullføres.
  • Grensen for hvor langt rattet kan vris mens automatisk styring brukes har blitt redusert og kan påvirke bilens evne til å manøvrere i svinger eller til å kjøre innenfor filen din, noe som krever at du griper inn.
  • Tilkalling av bilen (Summon) vil kreve at du befinner deg innenfor en radius på seks meter fra bilen.

I e-posten legger Tesla i tillegg til at de er skuffet over å måtte innføre disse begrensningene:

– Vi er skuffet over kravene myndighetene har valgt å stille oss og funksjonsbegrensningene det medfører. Vi vil fortsette å kjempe for at full funksjonalitet skal gjenopprettes.

Vil kreve mye mer oppmerksomhet fra føreren

Elbilnettstedet Electrek skriver at endringene vil gjøre at autopiloten i mange tilfeller vil være «tilnærmet ubrukelig».

Om det er fullt så ille vet vi ikke, spesielt med tanke på at Model 3 allerede er innenfor de nye reguleringene. Det virker dog som om både Tesla og andre bilprodusenter vil trenge å samarbeide med EU og andre lovgivere i fremtiden for å utvikle systemer som er så gode som mulig men som heller ikke havner på feil side av loven.

Model X får også endringen.
Hanne Hattrem, VG

Uansett: eier du en Tesla Model X eller Model S skal programvareoppdateringen nå være på vei ut til deg. Så merker du noen endringer i atferden til autopiloten din, er nok dette grunnen.

  • Eier du en Model S eller Model X og har fått oppdateringen? Kommenter gjerne under eller send din opplevelse til oss på mail (tips@tek.no)!
annonse