Nå er prisene på Volkswagen ID.3 klare
351.900 kroner inkludert levering blir startprisen på Volkswagens ID.3 1st, varslet importør Møller på et pressemøte i dag. De legger seg dermed noen få tusenlapper under indikasjonen de ga nylig, som var under 355.000 kroner.
Den mer påkostede Plus-versjonen - blant annet med 19-tommers felger, LED Matrix-frontlykter, ryggekamera og mer påkostede alcantara-seter, vil koste 404.100 kroner.
Max-modellen, med head-up-display og stort sett alt annet ekstrautstyr som er tilgjengelig for ID.3, vil koste 452.200 kroner. Volkswagen plasserer seg dermed akkurat under Hyundai Kona, som starter på 354.900 kroner etter en nylig prisøkning og også noe under Kias e-Niro til 379.900 kroner, selv om denne fortsatt har ventelister.
Leveres i september-oktober
De første kundebilene i Norge vil sendes fra fabrikken i Tyskland i midten av september og leveres ut i månedsskiftet september-oktober. Det innebærer en liten forsinkelse versus det Møller og Volkswagen tidligere kommuniserte, som var sommeren 2020.
– Innstegsversjonen er godt utstyrt, men vi tror at Plus-versjonen er «norgesbilen», siden den har en del ekstrautstyr som nordmenn setter pris på og som passer godt for norske forhold, sier Volkswagen-sjef Ulf Tore Hekneby hos Møller, som understreker at også innstegsversjonen vil være mulig å bestille for alle.
VGs biljournalist Hanne Hattrem sier hun umiddelbart tenker at prisene er noe høye. Hun sammenlikner med de topputstyrte versjonene av Hyundai Kona (cirka 390.000 kroner, 449 km rekkevidde), Peugeot e-2008 (347.000 kroner, 320 km rekkevidde og DS3 Crossback e-tense (357.000 kroner, 320 km rekkevidde).
Byr på serviceavtale
Som Volkswagen selv meldte forrige uke vil de første bilene mangle to funksjoner som kommer etter hvert - den såkalte App Connect-løsningen for infotainmentsystemet, som blant annet inkluderer Apple CarPlay og Android Auto, og i tillegg vil headup-displayet ha begrenset augmented reality-funksjonalitet. Sistnevnte gjelder kun for ID.3 1st Max, siden den er den eneste av de tre utstyrsversjonene som faktisk har headup-display.
Kundene vil dermed kunne velge mellom å motta bilen da eller vente med å ta levering av bilen til de to funksjonene er på plass, noe som vil skje mot slutten av året.
Kundene som vil ha bil så fort som mulig vil bli med i det Volkswagen kaller 1st Mover Club, som inkluderer Volkswagens «mest innholdsrike service- og vedlikeholdspakke kostnadsfritt». Det betyr tre års service- og vedlikeholdsavtale, erstatningsbil når bilen er på service og bytte av vindusviskere. Pakken har en verdi på drøye 9.500 kroner, ifølge Møller.
Dette kommer i stedet for det Volkswagen sentralt meldte om forrige uke, som var at leasingkundene ville få tre måneders leasingpris dekket.
– Dette er helt bevisst fra vår side. Alle kunder har behov for serviceavtale, mens det er langt fra alle kunder som leaser bil. Dette er dermed et mye bredere tilbud enn det våre kolleger i andre land tilbyr. Fordelen for kundene vil være omtrent den samme, men vår løsning omfatter flere, sier Hekneby.
Må oppdateres hos forhandler
For dem som vil ha bil så raskt som mulig, vil bilen kunne oppdateres med de to manglende funksjonene i det Volkswagen anslår å være første kvartal 2021. Dette må gjøres hos forhandler, altså kan det ikke gjøres «over-the-air».
For alle som bestiller før 16. juli vil også komplette vinterhjul med 18-tommers Loen-felger være inkludert, og til dem tilbyr også Møller 1,99 prosent lanseringsrente. Bestillingsmuligheten åpner i dag, mens de som ikke har forhåndsbestilt vil få tilgang etter at lanseringskampanjen er over 17. juli. Muligheten for å legge inn en reservasjon og dermed kunne ta del i lanseringskampanjen er imidlertid fortsatt åpen, sier Møller.
Muligheten til å spesifisere bilen etter eget ønske vil også åpnes 17. juli, og da vil man også kunne bestille bilen med den større batteripakken - men altså uten fordelene til de som bestiller før.
ID.3 leveres som kjent med tre batteripakker på henholdsvis 45, 58 og 77 kWh, og 1st-versjonen vil ha pakken på 58 kWh, som igjen skal gi en WLTP-rekkevidde på 420 kilometer. Muligheten for å bestille den minste batteripakken vil komme etter hvert.
Usikker på rekord
Hekneby og Møller ønsker ikke å si noe om leveringsvolumer utover at de har tilgang til veldig bra med produksjon. Det har tidligere vært anslått at ID.3 potensielt kan gi Tesla kamp om leveringsrekorden for en enkeltmåned, som er på 5.315 biler i mars 2019. Hekneby nøler litt på spørsmål om ID.3 kan ta denne rekorden.
– Det kan den gjøre. Det avhenger litt av produksjon og utleveringstakt, men den har potensial til det. Det skal kanskje mye til for at det skal gå når det gjelder produksjon og logistikk. Vi har i alle fall stor tro på ID.3, sier Hekneby.
Om e-Golf sier han at den «dessverre synger på siste verset». Han forklarer at de nå har et luksusproblem ved at de har større etterspørsel enn hva de har tilgang på fra fabrikken, og at det er et spørsmål om når de må stenge ned for bestilling.
– Hvor lenge vi har den avhenger av hvor lenge vi har tilgang fra fabrikken, sier han.