Nyhet

Forbrukerombudet kritisk til 4G-markedsføringen

Har mottatt klager fra forbrukere som føler seg lurt.

Forbrukerombudet har bedt Telenor, NetCom og Chess om å redegjøre for sin markedsføring av 4G. Det skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

I pressemeldingen skriver Forbrukerombudet at de har mottatt klager og henvendelser fra forbrukere som føler seg lurt fordi operatørene bak markedsføringen ikke har opplyst om at de faktiske hastighetene du får kan bli betydelig begrenset av hvilket mobilabonnement du har valgt.

– Markedsføringen gir forbrukerne et klart inntrykk av at 4G gir en betydelig hastighetsøkning, uten at det opplyses om at hastigheten blant annet kan variere ut fra hvilket abonnement man har. Vi stiller spørsmål ved hvorvidt en slik type markedsføring er villedende, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Strupes av abonnementet

Nå går Forbrukerombudet ut mot markedsføring hvor flere aktører kommer med påstander som at 4G gir opptil ti ganger raskere nett enn 3G, og hvor det brukes betegnelser som «lynrask», «suveren hastighet» og «mer fart».

Forbrukerombudet påpeker at overføringshastighetene du får som kunde avhenger av hvilket abonnement du har, og at selv de raskeste abonnementene i mange tilfeller har begrensninger i hastigheten. Det er også en rekke andre faktorer som virker inn på hastigheten, som hvor mange som bruker nettet samtidig, påpekes det.

– Med veksten i datatrafikk vil trolig flere forbrukere velge mobiloperatører ut fra hvem som tilbyr høye hastigheter og 4G. Derfor ber vi nå bransjen om å svare på spørsmål knyttet til markedsføringen av 4G, slik at vi kan ta stilling til om den er tilstrekkelig veiledende eller om den er egnet til å villede forbrukerne, sier Nergård.

I en e-post til vårt søsternettsted Inside Telecom skriver Telenors informasjonssjef Anders Krokan at deres 4G-abonnement har minst 10 Mbps hastighet.

– For alle abonnenter er det tydelig hvilken makshastighet som gjelder, og dette er informasjon som Telenor ønsker skal være tydelig, sier han.

Netcom sier de anser 4G for å levere bedre hastighet, kapasitet og responstid, men selskapet vil ikke utdype dette før de har svart ombudet.

Telenor, Chess og NetCom får nå en frist til 3. februar med å svare på henvendelsen fra Forbrukerombudet.

Les også: Forbrukermyndighet i hele Europa ut mot dårligere mobilrettigheter

Les også
Ber Telenor endre 4G-annonser
Les også
Godtar ikke Telenors prisøkning
Les også
Lanserer nye mobilpakker for småbedriftene
Les også
Telenor gir deg 4G i utlandet
Les også
Mener One Call lurer kundene
Les også
One Call klages inn for å kalle seg «like bra» – igjen
Les også
Vil gi deg dårligere vilkår når du betaler med mobil
Les også
Disse gir deg mest for mobilkronene
Les også
4G i over 100 norske kommuner
Les også
Går ut mot dårligere mobilrettigheter
Les også
NetCom skrur på bredbånds-bremsen
Les også
– Tredoblet hastighet, selv uten 4G
annonse