Langt bedre brillefri 3D-skjerm
Prototype beholder oppløsning og øker antall innsynsvinkler.
Blant de viktigste problemene med stereoskopisk 3D-teknologi er at du i de fleste tilfellene må ha på deg briller for å se innholdet korrekt, mens innsynsvinklene generelt ikke er noe å skryte av.
Japanske NLT Technologies ønsker å forbedre dette, og viser frem en skjermprototype som tilbyr 3D for det blotte øyet med et såkalt polykrystallinsk silisiumpanel av typen TFT-LCD – med lav temperatur og seks innsynsvinkler.
Subpiksler er nøkkelen
Prototypen har en størrelse på 3,1 tommer og oppløsningen er på 427 x 240 piksler. NLT Technologies har tidligere utviklet en pikselteknologi ved navn HDDP (horizontally double-density pixels), og tar i bruk en ny utgave i denne prototypen – kalt HxDP (horizontally x times-density pixels). Dette muliggjør flere synsvinkler samtidig.
Tradisjonelle LCD-paneler organiserer tre RGB-subpiksler (rød, grønn og blå) som til sammen utgjør én piksel. For å vise et stereoskopisk 3D-bilde på en slik skjermtype, er det nødvendig å bruke minst to piksler for én i 3D-bildet, slik at oppløsningen blir halvert.
I HDDP, derimot, utgjør to horisontale grupper med RGB-subpiksler én piksel. Dermed er tettheten av horisontale piksler dobbelt så høy som antall vertikale piksler. Dette gjør det mulig å vise et stereoskopisk 3D-bilde med samme oppløsning som et 2D-bilde.
HDDP er i stand til å produsere et 3D-bilde med to innsynsvinkler. HxDP jekker det hele opp et par-tre hakk og kan tilby et 3D-bilde med to eller flere synsvinkler ved å bruke flere subpikselgrupper. Tettheten av subpiksler blir med andre ord tredoblet for tre innsynsvinkler og seksdoblet for seks synsvinkler.
Flere triks i ermet
Å vise 3D-bilder med samme oppløsning som 2D-bilder er ikke det eneste trikset HxDP har i ermet. Teknologien gjør det også mulig å vise både 2D og 3D samtidig på samme skjerm – for eksempel et objekt i 3D med tekst i 2D.
I tillegg er det mulig å velge antall innsynsvinkler for 3D-bildet og vise dette med et gitt antall synsvinkler der du måtte ønske det på skjermen. Innsynsvinkelen på skjermen blir bredere etter hvert som antallet synsvinkler øker fra to stykker.
Kommer ikke med det første
NLT Technologies har planer om å kommersialisere den brillefrie 3D-skjermen fra og med neste år, men ikke forvent å se den i butikkhyllene i første omgang. Skjermen blir først og fremst rettet mot profesjonelle industrier til bruk i instrumenter og liknende.
Det er likevel ikke utenkelig at teknologien kommer til å bli utnyttet i forbrukernes TV-er og PC-skjermer i fremtiden.
- Les også: Er dette fremtidens dataskjerm?
(Kilde: Tech-On!)