Nyhet

Slik blir Tiers nye elsparkesykkel

Kommer med brettbar hjelm og batteripakke du kan bytte selv.

Elsparkesyklene har tatt over Norges byer, og mye kan tyde på at de har kommet for å bli. Bortsett fra fargene ser de forskjellige doningene ganske like ut, og de har alle blitt gradvis mer og mer robust bygget.

Nå avslører Tier sin nyeste sykkel som trolig vil skille seg ut litt i mengden. Tiers nye elsparkesykkel byr nemlig på en brettbar hjelm som brukere kan dra nytte av, i tillegg til et digert, utbyttbart batteri som skal gi ekstra rekkevidde.

Sikrere kjøring

La oss ta den sammenbrettbare hjelmen først. Den ligger brettet i en låsbar eske festet på styrestangen, og har blitt testet ut i Bærum i sommer. Ifølge en undersøkelse gjort av WHO er «...flertallet av de alvorlige skadene på sykler og el-sparkesykler hodetraume.», og de anser hjelmer som det mest effektive tiltaket for ulykker med mikro-mobilitet.

Det er imidlertid opp til brukerne selv å bruke hjelmen.

Oppfordrer brukerne til å lade syklene selv

Minst like oppsiktsvekkende som hjelmkassen er det utbyttbare batteriet Tier-elsparkesyklene skal utstyres med. Detaljene rundt hvordan det hele vil fungere er fortsatt litt diffuse, men hele ideen er å flytte mer av vedlikeholdsarbeidet av syklene over til brukerne. Fremfor å ha ansatte til å hente inn syklene og lade dem opp, og deretter plassere dem ut igjen, vil brukerne kunne bidra til å holde dem oppladet.

Tier skal sette ut batteriladestasjoner rundt omkring i byer, hvor fire batterier kan lades samtidig. Der kan brukere både sette batteriene til lading og hente dem ut til bruk. Man vil bli belønnet med gratisturer hvis man setter batteriene til lading.

– Hver bytting av batteri resulterer i at brukeren får en gratis opplåsning av en elsparkesykkel, og 15 minutter gratis kjøretid. I tillegg gjør det at brukerne kan være med å bidra til å holde byene ryddigere og at de hjelper byene å nå sine bærekraftsmål, sier Lars Christian Grødem-Olsen, Norgessjef i Tier til Tek.no.

Han sier det skal være veldig enkelt å bytte:

– Det kan gjøres på under to minutter. For å bytte et batteri, må brukeren ha lastet ned tier-appen, åpne den og sjekke om batteriet på elsparkesykkelen de kjører eller en elsparkesykkel i nærheten har behov for å bytte batteri – dette vises med et lyn-ikon. Nærmeste «SwapSpot» vises i appen, slik at brukeren kan enkelt kjøre dit. Batteriet tas enkelt ut ved å trykke på en knapp, og så tar man med seg batteriet inn og bytter det mot et fulladet batteri.

Vil ha ladestasjoner i butikker og kaféer

De sier planen er å implementere det samme byttbare batteriet i hele sin portefølje av delte kjøretøy, slik at alle kjøretøyene deres i fremtiden vil bli drevet av det samme ladenettverket.

Tier sier de ønsker å plassere ladestasjonene i nærbutikker, kaféer og andre lignende virksomheter:

– Vi vil selv dekke oppsett og strøm, slik at det ikke vil påløpe kostnader for virksomheter som ønsker å tilby ladestasjoner i sine lokaler. Målet er at alle som velger å implementere ladestasjoner fra Tier, også vil oppleve økt trafikk til sin virksomhet.

De nye elsparkesyklene vil først lanseres i Tampere i Finland den 1. september, med 1000 kjøretøy og 50 ladestasjoner. Det er ikke kjent når de kommer til norske byer, men planen skal være å rulle ut den nye ladeteknologien i de mer enn 70 europeiske byene de opererer i innen utgangen av 2021.

annonse