Se hvor bra Oculus Rift-versjonen av Half-Life 2 er blitt
Nå kan du bruke våpnene i spillet på en svært realistisk måte.
Forbrukerversjonen av de etterlengtede VR-brillene Oculus Rift lar ennå vente på seg, men utviklerutgavene har vært tilgjengelig en god stund, og stadig dukker det opp nye og spennende programvaredemonstrasjoner av teknologien.
Mange av VR-demonstrasjonene er helt nyutviklede programmer, men mange har også bygget inn Oculus Rift-støtte i eksisterende programvare, for eksempel Googles Street View-tjeneste. Utviklerne har selvsagt også kastet seg over spill, og som vårt søsternettsted Gamer meldte i fjor er klassikeren Half-Life 2 blant titlene som har fått støtte for VR-brillene.
Blir stadig bedre
Siden den tid har en rekke uavhengige utviklere jobbet videre med VR-modifikasjoner til spillet, og nettstedet The Verge har nå gravd frem en fersk demonstrasjon av Half Life 2 VR som gir en pekepinn på hvor langt man har kommet med spillet.
Det er en YouTube-bruker ved navn Goldfish som viser frem VR-modifikasjonene til Half-Life 2, som riktignok allerede har eksistert en stund. I klippet kommer det frem at våpnene i spillet nå kan brukes på en svært realistisk måte.
Fritt og sømløst
I demonstrasjonen benyttes den såkalte Razer Hydra-kontrollen, som vi allerede har prøvd og anbefalt som tilleggsutstyr. Kontrollen sørger tilsynelatende for et tilnærmet perfekt 1:1-forhold mellom hvordan brukeren beveger hendene og hvordan våpenet i spillet oppfører seg.
De virtuelle våpnene kan dermed brukes helt fritt og sømløst, omtrent på samme måte som man ville brukt våpnene i virkeligheten. Blant annet må man lade våpnene ved å forta håndbevegelser for å dra ut og sette inn nye magasiner, og sikte ved å løfte våpenet opp foran øynene.
Klippet ser du under, og sjekk også ut Goldfish' YouTube-kanal for enda flere Oculus Rift-videoer.
Vi lot oss imponere stort over den nye utviklerversjonen av Oculus Rift: Vår utsendte mistet rent pusten (Ekstra) »