Tek.no

Nyhet

Nå har Opera fått innebygd annonseblokkering

Skal laste nettsider opptil nitti prosent raskere.

Opera
10 Mar 2016 13:18

«Norske» Opera Software har nå sluppet en ny utviklerversjon av sin nettleser for PC-er. Utviklerversjoner inneholder gjerne ny og/eller eksperimentell funksjonalitet, og denne har innebygd annonseblokkering – noe Opera mener de er først ute med av de store nettleseraktørene.

Denne utgaven av nettleseren skal kunne laste annonsetunge sider opp mot nitti prosent raskere enn uten annonseblokkering, ifølge tester Opera selv har utført. I gjennomsnitt skal det være snakk om en førti prosent raskere surfeopplevelse sammelignet med tredjeparts blokkeringsløsninger i form av nettlesertillegg.

Krystian Kolondra, direktør for Engineering i Opera Software.
Opera

– Annonser er viktig for at internett skal være gratis for brukerne, men våre undersøkelser viser at de fleste nettsider blir betydelig tregere av annonser og sporingstjenester. Opera er et selskap tuftet på å gi gode opplevelser til brukere av internett. Vi aksepterer ikke at nettet fungerer mye dårligere på grunn av annonser, uttaler Krystian Kolondra, direktør for Engineering i Opera Software.

Trenger ikke tredjepartsprogram

Med annonseblokkering innebygd i nettleseren trenger altså ikke brukerne installere tillegg eller ekstra programvare, og ettersom filtreringen skjer i selve web-motoren hvor nettleseren kan kontrollere hele nedlastingsprosessen, er dette også kjappere.

Nye Opera med integrert annonseblokkering skal være raskere enn andre nettlesere med blokkering via tillegg.
Opera

Blokkeringen kan enkelt slås av og på. Hva som vil kunne være spesielt nyttig for medier og utviklere er at den nye nettleserversjonen har en måler som kan teste en nettside med og uten annonser, slik at man kan vite hvor mye annonsene på en nettside øker innlastingstiden – og forhåpentligvis gjøre noe med det.

Tvinger gjennom forandringer

Tradisjonell annonseblokkering – også kjent som «adblock» etter de populære nettlesertilleggene AdBlock og AdBlock plus – har de siste årene økt kraftig i omfang og lagd problemer for mange medier og nettsteder som tidligere har klart å leve på annonser alene.

Dette har tvunget gjennom store og små forandringer i hele bransjen – og det vil nok heller ikke stoppe med det første. Eksempler på reaksjoner er stadig mer «innmuring» av innhold, tjenester og produkter, «native» annonsering, nye samarbeid og hybridløsninger som du eksempelvis finner her på Tek.no – hvor du kan velge mellom å se reklame eller betale en månedlig sum for å slippe.

Er AdBlock Plus-skaperen en «sellout»?
Google, Microsoft og Amazon kjøper seg fri fra AdBlock Plus >>>

(Kilde: Opera)

Les også
Nå har Opera-gründeren lansert sin nye nettleser
Les også
- YouTubes nye betaltjeneste er et resultat av AdBlock
Les også
Tapte 180 milliarder i fjor på grunn av AdBlock
Les også
Facebook lager furore i publiseringsbransjen
Les også
Google, Microsoft og Amazon kjøper seg fri fra AdBlock Plus
annonse

Les også