Rara.com skal ta rotta på Spotify
WiMP og Spotify får en skummel konkurrent på det norske markedet.
Spotify og WiMP er i dag de to desidert største musikkstrømmingstjenestene her til lands. Nå er imidlertid Rara.com lansert i 15 land - inkludert Norge - og denne tjenesten kan bli en skummel konkurrent for dem begge.
Tjenesten er web-basert i stedet for at du trenger å laste ned en egen avspillingsklient. I tillegg har du flere muligheter for personlig tilpassing av tjenesten - for eksempel å velge eget bakgrunnsbilde. Videre vil kjente artister og andre innen musikkbransjen tjene som gjesteredaktører som vil anbefale musikk. Først ut er artisten Imogen Heap.
- Enten du liker Gaga eller Elgar, så er rara.com en ny type musikkstrømmingstjeneste som gjør det lettere å få tilgang til musikken du elsker og mer vidunderlig enn noen gang. Skriv rara.com i nettleseren din, og så har du en hel verden av musikk ved dine fingertupper, skryter tjenestens administrerende direktør Tim Hadley i en pressemelding.
Mye likt
Det er først og fremst det at tjenesten er web-basert som skiller den mest ut fra WiMP og Spotify. Fordelen er at du har tilgang hvor som helst fra en PC eller mobiltelefon som støtter tjenesten. En stor ulempe for mange norske brukere spesielt er at du ikke får "offline modus", ettersom norske operatører ikke tilbyr ubegrenset bruk av datatrafikk via mobilnettet med noen abonnementer. Strømmer du én låt via Rara.com i 256 Kbit/s kvalitet genererer det omtrent 1 megabyte.
Ellers har Rara.com både fokusert på redaksjonelt innhold og anbefalinger, spillelister og en funksjon som automagisk plukker ut låter som du kanskje vil like, basert på dine siste avspillinger. Mye av det samme finner vi i både WiMP og Spotify, samt øvrige musikkprogrammer som Pandora.
Katalogen til Rara.com er ved lansering 10 millioner låter. WiMP har derimot 13 millioner låter, mens Spotify nylig annonserte at de hadde 15 millioner låter i sin katalog.
Derfor er Rara.com "skummel"
Både Spotify og WiMP har blitt populære blant musikkelskere. Målgruppen til Rara.com er derimot "folk flest" eller "de som fortsatt hører på CD-er", noe de selv hevder er rundt 70 prosent av befolkningen i de 15 landene de lanserer tjenesten. Bare at tjenesten er web-basert, kan gjøre terskelen være lavere for å bytte over til en musikkstrømmingstjeneste.
Ved lansering blir Rara.com tilgjengelig for 900 millioner mennesker i Europa og Nord--Amerika, og ettersom det later til å være litt tyngde bak satsningen, kan tjenesten vokse raskt.
For Spotify, som satser minst like bredt, kan dette bli en tøff motstander. For norske WiMP, som bare delvis har satset utenfor norske landegrenser, vil trusselen i første omgang være at Rara.com også spiller mye på anbefalinger og redaksjonelt innhold, samt at de kanskje vil lykkes bedre med å lokke til seg CD-folket anno 2012.
En 10-er for tre måneder
Hvis du vil bruke Rara.com kun på PC, koster det 9,99 kroner for de første tre månedene. Deretter blir prisen 49,99 kroner per måned. For både PC og mobil får du tjenesten for 19,99 kroner de første tre månedene, og deretter må du betale 99,99 kroner per måned.
De faste månedsprisene er nærmest identiske med det Spotify og WiMP tar.
Tjenesten kan bestilles via nettsiden Rara.com.
(Kilder: Rara.com)