Til hovedinnhold

Tesla tilbake på norgestoppen, men elbilsalget dabber av

Første halvdel av året er forbi og nordmenn fortsetter å kjøpe elbiler over en lav sko.

– Norge har en liste som neppe noe annet land kan vise maken til: Av alle førstegangsregistrerte nye personbiler i første halvår, er samtlige ti bilmodeller det er solgt flest av elektriske, skriver Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) i en pressemelding.

Ifølge deres tall er det Tesla Model Y som har toppet registreringsstatistikken i juni, med 2533 nyregistreringer. Det er nesten dobbelt så mange som den nest mest populære elbilen i juni, nemlig Volkswagen ID.4. Skrur vi tiden tilbake bare én måned var det imidlertid den samme Volkswagen-modellen som toppen listene.

Slik ser topplisten ut for juni:

ModellJuni 2022Januar-juni
1Tesla Model Y25336130
2Volkswagen ID.412444311
3Skoda Enyaq10522739
4BMW iX 4732739
5Toyota RAV44551627
6Audi e-tron4342028
7Audi Q4 e-tron3712557
8Ford Mustang Mach-E3612034
9Hyundai Kona3081290
10Hyundai Ioniq 52692453

Teslas registreringstall pleier å svinge betydelig, og dette var åpenbart en «Tesla-måned». For ser man en titt på de mest solgte bilmerkene, og ikke modeller, rager Tesla på toppen der også, med hele 18 prosent av alle registrerte biler i Norge. Andreplassen går til Volkswagen med 12,5 prosent av markedet, etterfulgt av Skoda (8,5), BMW (7,2) og Toyota (6,8).

I juni var nesten åtte av ti nyregistrerte biler elektriske:

Nedgang i 2022

I første halvår var det 68 505 førstegangsregistrerte nye personbiler, mot 83 930 i samme periode i fjor. Det er en nedgang i antall biler på 18,4 prosent.

– Nybilsalget etter første halvår ligner mer på «normale» år. Tatt i betraktning alle vanskeligheter som vi vet har påvirket både bilproduksjon, bestillinger og utleveringer, så er vi kanskje mer på normalen nå. Selv om det gjerne blir noe større fart i nybilsalget i andre halvår, er det nok få i bransjen som tror på et nytt rekordår i 2022, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Han tror at tallene i år mer sannsynlig ender på mellom 140 000–150 000 nye biler, mot 2021 som var tidenes rekordår med 176 276 førstegangsregistrerte nye personbiler.

Økt interesse for SUV

Ifølge OFVs tall er det fortsatt stor interesse for nybilkjøp hos nordmenn, og den skal altså helst være elektrisk og helst være en SUV. Over halvparten av de 68 505 registrerte nybilene så langt i år har vært elektriske SUV-er, og OFV peker på blant annet Tesla Model Y, Volkswagen ID. 4, Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq og Hyundai Ioniq 5.

Interessen for ladbare hybrider har imidlertid stupt.

– I første halvår har antall førstegangsregistrerte nye ladbare bensinhybrider gått ned med 70,2 prosent–kun 6 101 har blitt registrert, skriver OFV i pressemeldingen.

Tallene er enda lavere for ladbare dieselhybrider, med bare 263 registreringer så langt i år.

Både avgiftsøkningen som kom 1. januar 2022 og leveringsproblemer får skylden:

– Det ser ut som mange nybilkjøpere har fått kalde føtter eller ombestemt seg i kjøpet på grunn av avgiftsøkning på ladbare hybrider. Og flere modeller som var populære i fjor, selges ikke mer. Vi er derfor temmelig sikre på at avgiftsøkningen kan ha hatt større betydning enn først antatt, sier Solberg Thorsen.

annonse