Motorola må skjerpe seg
Motorola klarte ikke å levere grønne tall for siste kvartal av 2006. Resultatene har falt selskapets investorer tungt for brystet, og nå krever de at Motorola skjerper seg.
- Motorola bør kanskje revurdere strategien om å la gårsdagens toppmodeller bli morgendagens billigmodeller, sier Mark Sue i RBC Capital, som er en av investorene til Motorola, til Cnet.
Sue snakker naturligvis om Motorolas Razr-telefoner, som har vært en stor kilde til suksess hos Motorola siden 2004. Men Razr-telefonene er ikke lenger bare for de rike mobilbrukerne. Det dukker stadig opp nye Razr-modeller for de med tynnere lommebok. Mens forhandlere i begynnelsen kunne ta opp til $800, eller over 5000 kroner for en Razr-modell, gis de nå praktisk talt bort, skriver Cnet.
Ny mobilserie?
Analytikere som har sett på Motorolas situasjon, foreslår alt fra å sparke ansatte og endre fabrikkenes strategier til ny pristaktikk. Men det mest tungtveiene forslaget er å komme opp med en helt ny serie lekre mobiltelefoner.
I følge Sue kan Motorola også gjøre det godt med en bedre balansegang mellom dyre, mellomdyre og billige mobiltelefoner.
- Jeg ser gjerne at de tar et skikkelig tak i kostnadsstrukturen sin. De må forstå at de ikke kan vinne en priskrig mot Nokia, sier Paul Sagawa i investeringsselskapet Bernstein til Cnet.
Du kan lese mer om Motorolas kvartalsresultater i saken "Nedtur for Motorola".
(Kilder: Cnet)