140 000 kan miste summetonen
Operatøren Lyca har ikke betalt regningene sine.
Oppdatert: Post- og teletilsynet varslet den 6. november at TeliaSonera lar Lyca beholde tilgangen til nettet. Les mer om dette på Mobilen.no »
Operatøren Lyca markedsfører seg tungt på rimelige internasjonale mobilsamtaler, og har frem til nå brukt NetCom/Telia Soneras nett i Norge. Nå varsler Post- og teletilsynet om at Lycamobile Norway Ltd ikke lenger vil få bruke nettet, og dermed står 140 000 mobilkunder på bar bakke.
Stengingen skjer mandag 4. november klokken 10.00, hvis ikke Lyca og Telia Sonera kommer til enighet. Stengingen skjer fordi Lyca ikke har gjort opp for seg for bruk av Telia Soneras mobilnett.
Har ikke opplyst egne kunder
Operatøren er i utgangspunktet forpliktet til å opplyse sine egne kunder om situasjonen, men skal så langt ikke ha gjort det. Dermed har Post- og teletilsynet altså nå gjort det for dem.
Hvis du har et SIM-kort fra Lyca, har du altså to valg i de kommende dagene. Du kan ta sjansen på at konflikten løser seg, slik vi har sett enkelte eksempler på tidligere, eller du kan sette i gang en overgang til en annen operatør.
Du kan ta med deg nummeret, såkalt nummerportering. Denne løsningen går nå langt raskere enn den gjorde bare for få år siden, og skal i utgangspunktet la seg gjennomføre på én virkedag.
Vi hjelper deg med å velge nytt mobilabonnement
(Kilde: npt.no)