Disse tallene burde skremme TV-kanalene
Netflix alene gjør det bedre enn tradisjonell kringkasting.
Videotjenesten Netflix opplever suksess for tiden, og på Facebook melder administrerende direktør Reed Hastings at brukerne har sett fire milliarder timer med innhold i løpet av de siste tre månedene.
Richard Greenfield fra analysebyrået BTIG Research har tygget litt på tallene, og via en rekke faktorer anslår han at Netflix-seere benker seg ned med tjenesten i 87 minutter per dag.
Dette samsvarer med Netflix-tallene fra forrige sommer, da hver seer brukte i gjennomsnitt 80 minutter daglig på å se Netflix-innhold i juni.
På nivå med Disney
Flere og flere bruker altså mer tid på Netflix, og Greenfield mener at dette er gode nyheter for den nettbaserte tjenesten, og ikke fullt så oppløftende for de tradisjonelle TV-kringkasterne:
«Netflix er sannsynligvis det mest sette kabelnettverket. I bunn og grunn på nivå med Disney Channel», skriver analytikeren på nettsiden til BTIG Research, når han sammenligner tjenesten med de konvensjonelle TV-nettverkene.
Netflix har minst 30 millioner abonnenter på verdensbasis, og 28 millioner av disse befinner seg i USA.
Alle episoder samtidig
Noe av suksessen til Netflix stammer fra den store satsingen tjenesten har på egenproduserte TV-serier, som det populære politiske dramaet House of Cards. Netflix har valgt en særegen strategi ved distribusjonen av disse seriene, og gir ut alle episoder i en sesong på én gang.
Kommende Netflix-eksklusive serier inkluderer fjerde sesong av komiserien Arrested Development, samt første sesong av skrekkserien Hemlock Grove. Ettersom alle episodene blir gitt ut samtidig, vil dette sannsynligvis bety mange nye seertimer for den amerikanske tjenesten.
Videotjenesten satser friskt:
Netflix skal sende filmer i 4K-oppløsning »
(Kilder: Huffington Post og TechSpot via Facebook)