Nyhet
Volkswagen viser frem sin el-stasjonsvogn, lover «perfekt» aerodynamikk
Volkswagen «sniklanserte» sin ID. Space Vizzion allerede med en futuristisk sketsj forrige uke, men i natt var det tid for offentliggjøring av konseptbilen på bilmessen i Los Angeles.
Volkswagen mener selv de har skapt et helt nytt bilsegment – nærmere bestemt en bil med de aerodynamiske kvalitetene til en såkalt gran turismo, men med innvendig plass som en SUV.
De går attpåtil så langt som å beskrive bilens aerodynamiske kvaliteter som «perfekte». I stedet for den tette grillen som mange av dagens elbiler har, har Volkswagens ingeniører laget en gitterløsning som i større grad geleider luft gjennom og rundt bilen. Den har heller ingen vanlige dørhåndtak, slik vi også så på Fords Mustang Mach-E tidligere denne uken.
Sammen med det lave taket skal det gi en såkalt drag-koeffisient på lave 0,24. Det er på nivå med biler som Tesla Model S og Hyundai Ioniq, som begge også har 0,24. Tesla Model 3 er enda litt bedre, på 0,23.
590 kilometer rekkevidde
Bilen har naturligvis det største batteriet som foreløpig eksisterer til Volkswagens MEB-plattform, med 82 kWh brutto eller 77 kWh netto, og det skal gi en rekkevidde på inntil 590 kilometer etter WLTP-standarden.
Det vil i tilfelle bety at den betydelig større Space Vizzion vil ha lenger rekkevidde enn Volkswagens ID.3 med samme batteristørrelse (550 kilometer), så selskapet legger tilsynelatende opp til visse effektivitetsforbedringer de neste årene.
Konseptbilen har ellers motorytelser på 250 kW (340 hestekrefter) og kan akselerere fra 0–100 kilometer i timen på 5,4 sekunder. Det skal være aktuelt med både bak- og firehjulsdrevne varianter.
Innvendig hevder Volkswagen at bilen skal være meget romslig, og som meldt tidligere vil den i stor grad bruke mer bærekraftige materialer. Blant annet det Volkswagen kaller «AppleSkin», som skal være et kunstig skinnmateriale som blant annet bruker restmaterialer fra produksjon av eplejus.
Interiøret preges ellers av en 15,6 tommer stor touchskjerm i midtkonsollen, men bilen får også mulighet for såkalt headup-display, altså et skjermbilde som projiseres på frontruta foran føreren.
Dette skal ha såkalt AR-teknologi, og dermed være i stand til å i praksis vise bilder (for eksempel navigasjonsanvisninger) direkte på veien foran deg. Som på ID.3 vil bilen også ha en lysstripe mellom A-stolpene som for eksempel kan brukes til å vise batteristatus.
Spesifikasjonene og påstandene om konseptbiler som denne må som vanlig taes med en aldri så liten klype salt, men Volkswagen oppgir i alle fall et konkret tidspunkt for når den endelige produksjonsversjonen skal vises frem.
Om du kan tenke deg en Space Vizzion (som sannsynligvis heter ID.5, ID.7 eller noe slikt når den kommer) må du imidlertid smøre deg med en viss tålmodighet. Vi får ikke se produksjonsversjonen før i slutten av 2021, altså om to år.