Nå blir dataskapt hud ekstremt realistisk
Vil trolig snart bli brukt i spill.
Å utvikle mer naturtro datagrafikk er en relativt komplisert oppgave det jobbes iherdig med, og som er blitt enda mer aktuell med den neste konsollgenerasjonen bestående av Xbox One og Playstation 4.
Flere ulike teknologidemoer er allerede vist frem for å vekke forbrukernes begeistring, deriblant demoen The Dark Sorcerer på Playstation 4, som byr på en trollmann med svært troverdige ansiktsanimasjoner.
Realistisk gjengivelse av mennesker avhenger imidlertid ikke bare av korrekte bevegelser, men også selve huden, et element som er vanskelig å gjenskape på grunn av de mange små detaljene huden består av.
Vanvittig detaljnivå
Et lag fra University of Southern California i USA har nå demonstrert et teknologisk konsept som langt på vei ser ut til å ha løst problemet for både konsoller og PC. Det kan nettstedet New Scientist rapportere.
Løsningen gikk ut på å fotografere deler av ansiktshuden til et utvalg personer med et spesialutviklet kamera og lyssystem som satte teamet i stand til å fotografere så nært at hver hudcelle var spredt over tre piksler.
Disse bildene brukte de så til å lage en 3D-modell som de kombinerte med en spesiell teknikk for lyssetting. Denne teknikken innebærer å dele lyset inn i fire stråler som penetrerer huden med ulik dybde, noe som gir en svært troverdig reflektering av lyset på huden.
Kan snart dukke opp i spill
Modellene ble deretter matet inn i en algoritme som lagde et komplett, dataskapt ansikt hvor både porer og mikroskopiske rynker ble gjengitt i detalj. Du kan se resultatet i videoen under.
Ifølge de to hovedpersonene bak den nye løsningen, Abhijeet Ghosh og Paul Debevec, er planen å gjøre teknologien tilgjengelig i en programvarepakke som utviklere kan bruke til å skape fotorealistiske person på spillkonsoller. Det betyr altså at vi kanskje kan få se den i spill ganske snart.
Nå gjelder det altså bare å kombinere dette med den nye løsningen for realistisk, digitalt hår, så er vi nesten i mål når det gjelder å gjenskape mennesker digitalt.
Grafisk realisme gjør fremskritt på andre områder også:
Nå ser dataskapt vann nesten helt ekte ut »
(Kilder: New Scientist, via The Huffington Post)