Sporer kjøpene dine via mobilen
Det britiske selskapet Path Intelligence, har nemlig utviklet et system for å fange opp signalene din mobil sender ut til enhver tid – for blant annet å bruke resultatene til å kartlegge dine handlevaner. Selskapet – eller oppdragsgiverne – kan imidlertid ikke spore hvem som eier mobiltelefonene som sender ut signalene.
Det er en kjent sak at jo lenger du befinner deg i en butikk, jo mer penger bruker du, men det har tidligere ikke vært mulig å bekrefte en slik påstand. Path Intelligence påstår nå at dersom du er én prosent lenger i butikken, kjøper du for 1,3 prosent mer, ifølge Dagens IT.
Full anonymitet?
Selskapet hevder at det er umulig for dem å identifisere enkeltpersoner basert på mobilsignalet, ettersom det kun er operatørene som har tilgang til slik informasjon. Systemet til Path Intelligence, kalt Footpath - eller fotspor – snapper nemlig bare opp såkalte TSMI-signaler fra mobilen, og trenger av den grunn ikke å benytte seg av mobilnettet. Daglig leder Sharon Biggar i Path Intelligence, sier til BBC News at sporingen kan sammenlignes med såkalte cookies – informasjonskapsler – som lagres automatisk når du surfer på internett.
- Disse nettsidene analyserer hvordan du bruker nettstedet deres, hvilke sider du besøker og hvor lenge du bruker på hver side. Vår situasjon er fullstendig sammenlignbar med dette, sier Biggar.
Kjøpesentre som tar i bruk teknologien skal være tydelig merket, ifølge nettsidene til Path Intelligence.
(Artikkelen fortsettes.)
Andre bruksområder
Footpath kan imidlertid brukes til andre ting enn å overvåke og kartlegge kjøpevanene til folk; Humanitære organisasjoner har for eksempel vært i kontakt med Path Intelligence om et prosjekt som går ut på å koordinere beliggenheten av bygninger i flyktningleire.
BBC nevner utbygging av jernbanen, samt bruk av Footpath i fengsler for å hindre kriminell virksomhet via mobiltelefon, som andre bruksområder. Systemet er foreløpig ikke tilgjengelig i Norge.