Tek.no

Nyhet

Her er den: Nye Nissan Leaf

Og den norske prisen er avslørt.

Nissan
6 Sept 2017 07:44

Vi hadde sett den i kamuflasje på en rekke bilder, og etter hvert også noen bilder uten kamuflasje, men nå er den altså offisielt lansert, den nye Nissan Leaf.

Og for dem som ventet på en ny rekkeviddekonkurrent til Tesla Model 3 og Opel Ampera-E er det sannsynligvis skuffende at modellen Nissan offentliggjorde "bare" har et batteri på 40 kWh.

Prisen viser seg også å være høyere enn først antatt.

Snaue 250 kilometer rekkevidde

Nye Nissan Leaf har fått litt mindre spesielle linjer enn den forrige modellen.
Nissan

Det skal gi en rekkevidde på 400 kilometer etter den overoptimistiske japanske JC08-standarden. En mer realistisk indikator er den amerikanske EPA-standarden, og her ventes det at nye Leaf får en rekkevidde på 243 kilometer. Til sammenlikning har dagens modell med batteri på 30 kWh en rekkevidde etter samme standard på 172 kilometer.

Nissan sier at batteripakken har den samme størrelsen som i dagens Leaf, men at tettheten er økt betraktelig - faktisk med 67 prosent sammenliknet med Leaf-modellen fra 2010.

De sier også at en versjon med lenger rekkevidde og mer kraft skal bli tilgjengelig mot slutten av 2018, og da er det kanskje ikke usannsynlig at den ryktede 60 kWh-versjonen dukker opp.

Det vil i tilfelle sannsynligvis gi en rekkevidde på rundt 360 kilometer i daglig bruk.

Kraftigere motor

ProPilot-systemet sørger for å avpasse farten til trafikken, og holder deg også i fila du er i.
Nissan

Den nye Leaf har en motor som yter 110 kW og et maksimalt dreiemoment på 320 Nm, et solid hopp fra 80 kW i den forrige modellen. 110 kW tilsvarer drøye 147 hestekrefter, og plasserer fortsatt Leaf et godt stykke bak Tesla Model 3 og Opel Ampera-E, som byr på henholdsvis 258 og 200 hestekrefter.

Nissan oppgir imidlertid en drag-koeffisient på lave 0,28, så dette bør bli en bil som ikke taper altfor mye rekkevidde i motorveifart.

De avanserte funksjonene Nissan har sluppet i små drypp er selvfølgelig på plass: Bilen kan parkere seg selv med ProPilot Park-systemet, og har en avansert form for adaptiv cruisekontroll som også sørger for å holde deg midt i fila du ligger i og kan stoppe bilen helt om trafikken tilsier det.

E-Pedal-systemet gjør at du skal kunne kjøre bilen med kun én fot mesteparten av tiden, og bilen støtter også såkalt vehicle-to-grid, altså kan den brukes som energilager og levere strøm til nettet ved behov.

Skjermen på dashbordet er på syv tommer, og Apple CarPlay og Android Auto er integrert i «enkelte land».

Interiøret i nye Nissan Leaf.
Nissan

Ingen raskere lading

Bilen benytter fortsatt Chademo-systemet for hurtiglading, noe som betyr at den kan lade fra 0-80 prosent på cirka 40 minutter. Som tidligere kommer basismodellen kun med 16A-lading, mens 32A blir et tilvalg. Ladeporten er for øvrig vinklet oppover, slik at du skal slippe å bøye deg ned for å sette bilen til lading.

Det nye batteriet skal ta nøyaktig like stor plass som det gamle, selv om kapasiteten er økt betraktelig.
Nissan

Nissan skryter også av at bagasjerommet er redesignet og har fått en mer firkantig form. Det skal nå tilby 435 liter med lagringsplass, nok til to store kofferter eller tre kabinkofferter, ifølge Nissan.

Prisen er foreløpig satt til 30 000 dollar før insentiver i USA, og skal være rimelig identisk med startprisen på dagens Leaf. I Norge starter Nissan Leaf med 30 kWh-batteri på cirka 225.000 kroner, men det er ganske langt unna prisen på bilen ferdig levert i Norge.

Norsk pris: Nærmere 300 000 kroner

Nissans prisliste for Leaf Launch Edition viser nemlig en veiledende pris på 283.900 kroner levert på Gol, og da kommer vinterdekk og eventuelle lokale leveringsomkostninger i tillegg.

Dette er imidlertid en versjon spesiallaget for nordiske forhold, og Nissan sier den er produsert i et begrenset opplag.

Launch Edition har en rekke funksjoner og egenskaper som bare finnes i det høyeste utstyrsnivået på den amerikanske modellen. Den har for eksempel Nissans ConnectEV-system og Apple Carplay, LED-lys i front, såkalt Intelligent Around View Monitor, blindsonevarsel og ProPilot, men ikke ProPilot Park som standard, og heller ikke skinnseter.

Varmepumpe, setevarme og rattvarme er imidlertid på plass, og det er også støtten for 32 ampere-lading, altså 6,6 kW. Garantitiden er for øvrig fem år på bil og komponenter, 12 år for gjennomrusting og åtte år eller 160 000 kilometer for batterikapasiteten.

– Forhandlerne våre tar allerede imot bestillinger på den nye bilen, og det meldes om svært god respons. Levering av bilen i Norge er estimert til senest mars/april 2018, skriver Nissan Norge i en melding.

Nissan starter salget i Japan allerede 2. oktober.

Slik hevder den seg mot noen av de argeste konkurrentene

Les også
Onsdag ble nye Nissan Leaf lansert og 6500 nordmenn har allerede kjøpt en
Les også
Nye Tesla Roadster er ekstrem, men hvor ekstrem er den i forhold til konkurrentene?
Les også
Jaguar-klassikeren blir elektrisk
annonse

Les også