Norsk selskap signerte for Manchester City
Leverer mobilløsning til storklubben.
Innovasjon Norge har bevilget 6 millioner kroner til en forsknings- og utviklingskontrakt mellom Trondheims-bedriften Boost Communcations AS og fotballklubben Manchester City FC (MCFC). Det skriver Boost i en pressemelding.
Les også: Gullgruven Twitter håver inn på mobilreklame
Boost inngikk i mars 2012 en avtale om å bygge en mobilversjon av fotballklubbens nettside, og har levert en rekke mobiltjenester til klubben siden.
Skal utvikle ny annonseplattform
Bakgrunnen for den nye forsknings- og utviklingskontrakten er at MCFC rettet en forespørsel til Boost om å hjelpe til med å øke annonseinntektene på mobil og nettbrett, samt finne smartere måter å annonsere for på mobile enheter. Boost planlegger nå å bygge det de kaller neste generasjons plattform for smart mobilannonsering.
Mobilannonsering i dag kan fungere for eksempel ved at man ser en bannerannonse inne på en mobilversjon av en nettside, og klikker på denne annonsen. Dette har inntil nå vært preget av enkle formater og lite målretting, mener Boost.
– Vi tror det ligger en stor oppside i å gjøre mobilannonser «smartere» enn de er i dag. Mobilen er et helt annet medium enn en PC, men så langt har stort sett de fleste aviser og annonsører kun forsøkt å gjøre det samme som på en PC, men på en mindre skjerm, sier daglig leder Øystein R. Skiri i Boost Communications.
Les også: En av fem leser blader på brettet
Løsningen skal automatisk analysere artikkelinnhold og brukeradferd på mobil, samt lokasjonsdata og livedata om hvordan kamper utvikler seg. Denne informasjonen skal brukes til å presentere mer relevante annonser.
Kan ha internasjonalt potensial
Seniorrådgiver Hans Fredrik Emdal i Innovasjon Norge uttaler i pressemeldingen fra Boost at han har tro på prosjektet.
– De har etablert et meget spennende samarbeid med Manchester City FC. Vi tror det nye prosjektet vil representere noe nytt i markedet, og at teknologien og løsningen vil kunne få et betydelig internasjonalt potensial hvis satsingen lykkes. Prosjektet er et godt eksempel på hvordan vår IFU-ordning kan være med å åpne nye muligheter for Norske bedrifter internasjonalt, sier Emdal.
Boost planlegger å invitere andre klubber og nasjonale og internasjonale nettsteder som skriver om fotball til å ta i bruk den nye plattformen.
Les også: – Mobilsidene bør fungere knirkefritt