Tek.no

Nyhet

Nettgiganter går sammen mot reklame

Google, Facebook og Twitter med flere vil stanse skadelige annonser.

Istockphoto
15 Juni 2012 15:30

Mange reklamer på Internett er spamaktige, elendig optimaliserte for ressursbruken og, ikke minst, virusbefengte. Slik trenger det ikke nødvendigvis å være.

Nå går noen av de største gigantene på nett, deriblant Google, Facebook, Twitter og AOL, sammen for å bekjempe det de kaller «badware» – skadelige reklamer.

Suspekte nettsider

Denne gjengen har derfor dannet Ads Integrity Alliance, eller AIA. AIA skal samarbeide med den amerikanske bransjeorganisasjonen for nettannonsører, IAB, i et forsøk på å heve kvaliteten av reklamer du ser på nettet og beskytte deg mot det de mener er dårlige reklamer.

I denne sammenhengen kan badware være malware i form av virus og adware, men også bare være reklamer som leder deg til suspekte nettsider eller forsøker å svindle og lure deg på en eller annen måte.

Deler informasjon

Alliansen blir ledet an av StopBadware-prosjektet og har som mål å:

  • Utvikle og dele definisjoner, industripolicy og optimal praksis
  • Tjene som en plattform for å dele informasjon om useriøse aktører
  • Dele relevant informasjon med politikere og rettslige instanser

Ifølge alliansen ødelegger dårlige reklamer for Internetts pålitelighet og for seriøse aktører. Google alene stanset angivelig flere enn 130 millioner badware-reklamer i fjor, og da gjenstår det å se om det nye initiativet gir mer synlige effekter.

Les mer om Ads Integrity Alliance på adsintegrityalliance.org.

(Kilder: Business Wire, Google Official Blog)

Les også
Slik bytter du Facebook-e-post
Les også
Facebook skal legge reklame i nyhetsfeeden din
Les også
– Facebook er selgeren, du er produktet
Les også
Her er nettet farlig akkurat nå
Les også
Virus spres via reklame
annonse