Sørkoreanerne knusende overlegne på TV-fronten
Øker markedsandelene sine samtidig som det globale TV-salget går kraftig opp.
Her hjemme har TV-salget i flere år stått ganske stille, før elektronikkbransjen i fjor høst kunne rapportere at pilene hadde begynt å peke oppover igjen. Det globale TV-salget har også økt mer enn forventet det siste året, og det med de sørkoreanske TV-gigantene i spissen. Det melder markedsforskningsselskapet TrendForce i en pressemelding.
På verdensbasis gikk antallet TV-forsendelser opp med 5,4 prosent i 2014 sammenlignet med året før. Målt i antall enheter betyr det at ble sendt ut 215,2 millioner TV-er til forhandler i fjor, mot 204 millioner apparater i 2013. Tallene gjelder for ordens skyld LCD-TV-er.
Samsung og LG regjerer
Økningen er det hovedsakelig Samsung og LG som står for, hvorav begge utvidet sine markedsandeler i perioden. Samsung, som allerede har vært verdens største TV-produsent i mange år, økte sin andel fra 21 prosent i 2013 til 22,8 prosent i fjor. LG ligger på en solid andreplass med en markedsandel på 14,9 prosent, opp fra 13,7 prosent i 2013.
Ellers er det verdt å merke seg at de kjente TV-produsentene Toshiba, Panasonic og Philips nå ikke lenger er å finne på topp ti-listen, mens Sharp gikk ned fra 3,8 til 3,4 prosents markedsandel og ligger på en uendret tiendeplass.
Sørkoreanerne har dermed en samlet markedsandel på hele 37,7 prosent på verdensbasis. Relativt langt bak finner vi Sony, som hoppet fra fjerde- til tredjeplass i fjor. Den japanske elektronikkprodusenten hadde i 2014 en markedsandel på 6,8 prosent, opp fra 6,4 prosent i 2013.
Kineserne kommer
Ellers er den kinesiske dominansen i ferd med å bli enda sterkere på topp ti-listen, med de to nykommerne Konka og Changhong på henholdsvis syvende- og niendeplass. Kineserne innehar også både fjerde-, femte- og sjetteplassen for 2014, med henholdsvis TCL, Hisense og Skyworth.
Som årsak til det økte, globale salget av TV-er peker TrendForce for øvrig på faktorer som bedring i den amerikanske økonomien og økt etterspørsel etter TV-er med store skjermer. Utskiftning av plasma-TV-er oppgis også som en viktig årsak. Som vi har meldt tidligere har både Panasonic, Samsung og LG nå stanset plasmaproduksjonen, og dermed er teknologien mer eller mindre død.
4K-teknologien er også i ferd med å bli en viktig drivkraft bak TV-salget: Vi fikk en smakebit på Samsungs nye 4K-modeller »
(Via flatpanels.dk)