Til hovedinnhold

Den nye luksus-elbilen fra Mercedes-Benz har fått pris

EQS SUV prises milevis over momsgrensen.

SUV-versjonen av Mercedes-Benz-flaggskipet EQS er nå tilgjengelig for bestilling i Norge.

Prisene til Mercedes-Benz nye luksuselbil EQS SUV har akkurat blitt avslørt. Den vil starte på 1.096.000 kroner, melder importør Bertel O. Steen i dag, samtidig som de åpner for bestilling.

Da får du den «snilleste» versjonen 450 4Matic, mens den foreløpige toppversjonen 580 4Matic vil koste 1.271.000 kroner - begge deler med firehjulstrekk.

Prisene er henholdsvis cirka 100.000 og cirka 50.000 kroner høyere enn for de tilsvarende versjonene av sedan-EQS. Du må også legge til frakt og levering, som er litt over 10.000 kroner.

EQS SUV.

Blir enda dyrere i praksis

Disse prisene må imidlertid tas med en ganske stor klype salt, for leveransene vil ikke starte før i starten av 2023. Det innebærer som kjent at det vil komme til moms på alt som overstiger 500.000 kroner.

Det betyr i praksis at du må legge på snaue 150.000 kroner for 450 4Matic og cirka 193.000 kroner for 580 4Matic.

EQS SUV har samme akselavstand som sedanversjonen av EQS, nærmere bestemt 3,21 meter. Med 5,22 meter i lengde er den ørlite kortere enn sedanen, men til gjengjeld over 20 centimeter høyere.

EQS som sedan.

Bagasjeplassen er i utgangspunktet oppgitt til 645 liter, men kan økes til 880 liter ved hjelp av elektrisk justerbare bakseter. Slår man ned baksetene øker plassen til 2100 liter. En tredje seterad er også mulig som tilleggsutstyr, noe som vil gi sju seter i bilen. Da vil bagasjeplassen være 195 liter.

En viktig forskjell fra sedan-EQS er også at EQS SUV kan trekke betydelig tyngre henger - 1800 kg, mot 750 for sedanutgaven.

Litt lavere rekkevidde

Batteriet på 108,4 kilowattimer er identisk med EQS-batteriet, men SUV-formen koster naturligvis noe rekkevidde. 450 4Matic har eksempelvis en WLTP-rekkevidde på 611 kilometer, mens tilsvarende er 683 kilometer for den samme versjonen som sedan.

Bilen kan lades med inntil 200 kilowatt, som skal kunne gi 300 WLTP-kilometer etter et kvarters lading.

Da vi kjørte EQS oppnådde vi ikke mer enn 131 kilowatt som maks, men da var temperaturen bare såvidt på plussiden. VG-kollega Hanne Hattrem så 210 kilowatt da hun testet lading i varmere vær, og 154 kilowatt som snitteffekt fra 11 til 80 prosent ladestatus.

Baksetene står på skinner og er elektrisk justerbare. Den kan flyttes inntil 13 centimeter, i tillegg til at ryggen kan justeres 14 grader fremover og 4 grader bakover.

Ellers kommer bilen naturligvis med mulighet for Mercedes-Benz’ såkalte Hyperscreen, som i praksis er tre skjermer fordelt over dashbordet og dekket av én stor glassflate. Luftdemping er standard, og det samme er bakakselstyring med styrevinkel på inntil 4,5 grader. 10 grader kan bestilles som tilleggsutstyr.

Elektriske seter både på første og andre rad, panoramasoltak, Burmester-lyd, matriselys og headup-display er også inkludert, for å nevne noe.

Her er spesifikasjonene for begge EQS SUV-versjonene og et par av de mest aktuelle konkurrentene:

EQS 450 4MaticEQS 580 4MaticTesla Model X PlaidBMW iX M60
Dimensjoner5125 x 1959 x 1718 mm5125 x 1959 x 1718 mm5052 x 2017 x 1684 mm4953 x 1967 x 1696 mm
DrivlinjeFirehjulstrekkFirehjulstrekkFirehjulstrekk (tre motorer)Firehjulstrekk
Effekt360 hk544 hk1020 hk619 hk
Dreiemoment800 Nm858 NmIkke oppgitt1015 Nm
0-100 km/t6,0 sek4,6 sek2,6 sek3,8 sek
Rekkevidde (WLTP)611 km610 km528 km (est.)566 km
Ombordlader11 kW (22 er tilvalg)11 kW (22 er tilvalg)16,5 kW11 kW
Hurtiglader200 kW200 kW250 kW195 kW
Bagasjerom (5/7 seter)645-2100 liter/565-2020 liter645-2100 liter/565-2020 literInntil 2577 liter500 - 1750 liter
Taklast100 kg100 kg-75 kg
Tilhengervekt1800 kg1800 kg2250 kg2500 kg
Pris (eks. mva)1.096.000 kr1.271.000 kr1.225.990 kr1.221.120 kr
Pris (ink. mva. over 500.000)1.245.000 kr1.463.750 kr1.407.488 kr1.401.400 kr
annonse