På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
Nå kan Xbox Series S få (litt) bedre ytelse
Microsoft gir utviklere tilgang til mer minne.
Microsoft gir utviklere tilgang til mer av RAM-mengden i Xbox Series S. Det varsler selskapet i en video hvor de går gjennom oppdateringene i sin såkalte Game Development Kit for juni, først meldt av The Verge.
– Hundrevis av ytterligere megabyte med minne er nå tilgjengelig for Xbox Series S-utviklere. Dette gir utviklere mer kontroll over minne, som kan forbedre grafikkytelsen i situasjoner med begrenset minne, forklarer Microsoft i videoen.
Betydelig mindre minne
Series S er Microsofts rimeligste konsoll, og lovnaden fra start var at den skulle klare å levere spill i 1440p-oppløsning og inntil 120 bilder i sekundet (mot 4K/120 for toppmodellen Series X).
Det har imidlertid vist seg vanskelig for mange spill, og flere utviklere har pekt på minnesituasjonen som spesielt utfordrende. Series S har nemlig «bare» 10 gigabyte RAM, mot 16 GB på Series X, og operativsystemet har tidligere reservert cirka to av disse gigabytene.
Med noe mer minne tilgjengelig vil det forhåpentligvis bli noe lettere for utviklere å sørge for bedre ytelse på den rimeligste Xboxen, som det helt siden lansering har vært betydelig bedre tilgang på enn den stort sett konstant utsolgte Xbox Series X (som riktignok i skrivende stund ser ut til å være tilgjengelig i noen få butikker i Norge).
Begrenser mulighetene
Kotaku peker for øvrig på to eksempler på spill som har fått begrensninger på Series S.
Evil Dead kom eksempelvis uten ytelsesmodusen som skulle sikre 60 bilder i sekundet, og Resident Evil Village er begrenset til maks 45 bilder i sekundet i 1440P, og 30 bilder i sekundet med strålesporing aktivert.